Digitálních nomádů, grafiků, webařů, překladatelů a copywriterů, zkrátka lidí, kteří pracují z pohodlí gauče, neustále přibývá. Sociální izolace od kolektivu a ticho prázdného domova však nemusí fungovat u každého. Naopak. Práce z domova má řadu nevýhod. Pro ty, kteří potřebují ruch a formální pracovní prostor, je coworking ideální formou, která přináší několik benefitů. Rozhodně to nekončí jen u společného sdílení prostoru. Abychom si o tom zjistili více, vydali jsme se do coworkingového centra Impact Hub a povídali si s milou a energickou Jarkou Kořenou.
Ahoj Jarko, víme, že je Impact Hub, kterému v Ostravě šéfuješ, jedním z nejvýraznějších coworkingových center v ČR. Čím se vlastně takové coworkingové centrum vyznačuje? A pro koho je Impact Hub určený?
Coworkingové centrum se primárně vyznačuje sdílenými kancelářskými prostory k pronájmu, kde se setkávají různí lidé, z různých firem a v různém čase. Prostředí je navrženo tak, aby vyhovovalo všem lidem, kteří hledají produktivní pracovní atmosféru.
A ideální klient? V podstatě kdokoliv. V rámci členství a spolupráce pro nás neexistují oborové, věkové, jazykové ani jiné limity. Rádi se potkáme s korporátním manažerem, stejně jako s maminkou na rodičovské dovolené. Důležitý je podnikavý duch a chuť mít pozitivní vliv na své okolí.
Na čem si v týmu nejvíce zakládáte?
Obecně žijeme hodnotami DŮVĚRA, ODVAHA a SPOLUPRÁCE. Víme, že tým, který má pevné základy založené na důvěře a přátelské atmosféře, je mnohem stabilnější, než ten, v němž panuje rivalita a kde chybí důvěra. A na tom si zakládáme. V Impact Hubu jsme si všichni blízcí, máme otevřené platy, každý je obeznámen s finanční situací firmy, víme, kdo na čem pracuje napříč městy a pomáháme si v tom.
Odvaha souvisí s tím, že chceme měnit věci k lepšímu, mít pozitivní dopad na svět kolem nás, posouvat nejen sebe, ale i město a samotný kraj. A to by nešlo bez spolupráce.
Jak zlepšuje Impact Hub podmínky pro místní podnikatele?
Největší přínos našeho centra pociťuji v produktivní práci, udržení sociálních vazeb a návyků a možnost získání rad a inspirací od dalších coworkerů.
Pořádáme různá školení, komunitní akce nebo workshopy. Často se do těchto akcí aktivně zapojují sami coworkeři. Mohou tak snadno rozšířit povědomí o svých službách.
V tuto chvíli připravujeme speciální programy pro podnikatele. Chystáme například řemeslný akcelerátor, což je několikaměsíční vzdělávací program, jehož cílem je podpořit akční řemeslníky, kteří chtějí začít nebo posunout své podnikání. Každý účastník může mít trochu jiné potřeby, proto bude mít možnost si program přizpůsobit na míru. Po absolvování akcelerátoru bude mít nové kontakty a odpovědi od odborníků, stejně jako dostatek informací v nejrůznějších oblastech (marketing, logistika, právo a účetnictví, apod.). Co je na tom nejlepší, že celý program je díky podpoře města Ostrava pro účastníky ZDARMA.
Mimo to organizujeme tzv. masterminds, což znamená, že se 8-15 lidí zavře na dvě hodiny do konferenční místnosti a probírají podnikatelský záměr, nebo výzvu, před kterou stojí jeden ze skupiny. V těchto dvou hodinách si vyměňují zkušenosti, poznatky, doporučení,… Cílem je získat pohled zvenčí a společně přijít na nové souvislosti. Je to vlastně takový mini akcelerátor ve dvou hodinách.
„Díky individuálnímu mentoringu, panelu expertů a bohatým zkušenostem dokážeme v Impact Hubu podpořit rozvoj podnikání jednotlivců, menších skupin i zavedených firem.“
Ročně hostíte stovky akcí, jaké například?
Naše prostory už zažily hackathony, podpisy memorand, tiskové konference, oficiální porady, velkolepé večírky, dokonce se u nás konala krásná svatba. Máme stylové zasedačky, konferenční místnosti až pro 150 osob, samozřejmostí je zajištění cateringu, čerstvé kávy, nebo třeba propagačního balíčku pro zviditelnění akce.
Máte nějaký vysněný projekt nebo firmu, se kterou byste chtěli pracovat?
Líbilo by se mi ještě více spolupracovat se strategickými hráči Moravskoslezského kraje, tzn. se samotným krajem, univerzitami, místními spolky a komunitami tak, aby vznikaly společné projekty i se sférou byznysu.
Mým velkým snem je také zorganizovat multioborovou konferenci, něco jako je světoznámý TEDx a pustit se do sdílení našich zkušeností s budováním komunit a svobodné firemní kultury.
Kdybys měla dát jednu radu místním startupům, jaká by to byla?
Asi aby se nebály říct si o pomoc. A taky využily mentoring, který může ušetřit spoustu času. Rozjet podnikání na vlastní pěst je samo o sobě velká výzva a nechat si poradit od zkušeného mentora není žádná ostuda. Naopak, ten, kdo si myslí, že všechno zvládne sám, se ochuzuje o cenné znalosti.
Je nutné zkombinovat zdravou pokoru a zdravé sebevědomí. Podnikání je více o tom vydržet, předělat to klidně dvacekrát a nedržet se křečovitě první myšlenky nebo vize, ustoupit, zjišťovat si zpětnou vazbu, přizpůsobovat.
Kde vidíte budoucnost Impact Hubu? Jakým směrem se plánujete ubírat dále?
Moc bych si přála, abychom byli bodem propojení všech různých sfér – neziskových organizací, státní správy, businessu. Realizovat projekty pomocí partnerů, v tom je síla komunity.
Zároveň bych chtěla, abychom byli ambasadory udržitelného myšlení, obecně být příkladem v tom, jak vedeme náš tým i provoz. V Impact Hubu chápeme, že je nutné zaměřovat se na všechny složky udržitelnosti: životní prostředí, ekonomiku, sociální dopady, diverzitu i podporu komunit. Teď už jen podělit se o to se všemi ostatními!
Jarko, děkuji za příjemný rozhovor a přeji tobě i celému týmu mnoho úspěchů.
Zdroj: redakce