Sobota, 23 listopadu, 2024

Malé firmy, velké změny: Udržitelnost řeší stále více podniků

Malé a střední podniky v České republice stále více dbají na principy odpovědného podnikání a udržitelnosti, a to i bez legislativní povinnosti. Podle výzkumu Asociace malých a středních podniků a živnostníků ČR (AMSP) již čtvrtina firem monitoruje své cíle k udržitelnosti a dalších 40 % to plánuje. Polovina firem to hodlá udělat investicemi do obnovitelných zdrojů energie a podporou ekologického povědomí mezi zaměstnanci a zákazníky. Firmy ale zařazují principy udržitelnosti i dalšími způsoby, včetně efektivnějšího využívání zdrojů, opravitelnosti výrobků a nakládání s odpady.

Velké korporace a firmy dnes už běžně usilují o udržitelné podnikání a vykazují své aktivity v environmentálním, sociálním a správním odvětví, tzv. ESG (anglicky Environmental, Social, and Governance). Součástí ESG reportů, jež jsou pro ně legislativně povinné, je například měření vlivu podniků na životní prostředí v oblasti emisí skleníkových plynů, odpadového hospodářství, efektivního využívání energií nebo péče o zaměstnance a zdraví na pracovišti. Udržitelnost a odpovědný byznys už ale není pouze doménou velkých firem, a malé a střední podniky dopady svého podnikání řeší často z vlastní iniciativy. 

Podle aktuálního průzkumu AMSP už monitoruje své cíle k udržitelnosti čtvrtina malých a středních firem. Dalších 40 % monitorovací procesy zavést plánuje. V rámci firem mezi 50 až 249 zaměstnanci už své cíle sleduje 44 % českých podniků. Polovina firem uvádí, že by své podnikání mohly směřovat k udržitelnosti především skrze investice do obnovitelných zdrojů energie, a také podporou ekologického povědomí mezi zaměstnanci a zákazníky. Zájem o ESG eviduje AMSP především u firem v sektoru výroby a průmyslu. 

„Jde o logický krok malých a středních firem ke zvýšení své konkurenceschopnosti. Jednak jsou nuceny k těmto krokům v rámci úspory nákladů, ale i ze subdodavatelského řetězce od svých velkých partnerů či ze strany zákazníků, zejména mladší generace, která velmi pečlivě sleduje tyto aktivity,“ uvádí členka představenstva a generální ředitelka AMSP Eva Svobodová. 

Přestože malé a střední podniky nemají legislativní povinnost vytvářet ESG reporty, i na ně působí tlak ze strany zákazníků nebo dodavatelů. Podle AMSP ho téměř pětina firem vnímá už nyní a přes 36 % firem ho očekává v blízké budoucnosti. Podnět pro ekologické jednání často pochází i od samotných firem. „Udržitelnost pro nás nepředstavuje korporátní cíl, ale zahrnujeme ji v celém podnikatelském přístupu. Kvalita našich výrobků je pro nás stejně důležitá jako jejich ekologický dopad,“ říká František Čermák, obchodní ředitel společnosti Profil Nábytek, která dodává dřevěný nábytek do kanceláří, nemocnic i hotelů a restaurací. 

Vedle ESG principů je mezi malými a středními podniky stále populárnější také implementace principů cirkulární ekonomiky. Aplikují je například skrze efektivnější využívání ekologických materiálů a energetických zdrojů, opravitelnost výrobků nebo nakládání s odpady. „U našich výrobků se vždy snažíme o to, aby zůstaly v aktivním používání po maximální dobu a poté byly snadno recyklovány. Zákazníkům například garantujeme zpětný odběr nábytku, který už nechtějí využívat, a následně ho repasujeme a využíváme pro další potřebné účely. Nábytek navíc vyrábíme z ekologických a lokálních materiálů, pro snadnější recyklaci a eliminaci dodavatelských řetězců,“ komentuje Čermák. Cíl podnikat bez negativního vlivu na přírodní, společenské a ekonomické zdroje si už stanovily téměř tři čtvrtiny českých menších podniků.

Podle AMSP už dvě třetiny firem využívají nebo zvažují využití obnovitelné energie pro svou činnost. Rostoucí zájem je viditelný především u větších podniků v oblasti výroby a průmyslu. To potvrzuje i František Čermák: „Nové sídlo naší společnosti má vlastní zdroj energie. Využívá téměř dokonalé spalování zbytků z výroby a produkuje téměř nulové emise. Díky tomu jsme udělali další výrazný krok k dosažení uhlíkové neutrality.“ Implementace principů cirkulární ekonomiky má pro firmy další výrazné pozitivum – úspory. Ty uvádí ve výzkumu AMSP jako svou hlavní motivaci více než polovina firem, které už s cirkulární ekonomikou ve své strategii počítají.

Zařazení ESG principů a cirkulární ekonomiky do chodu podniku však není bez překážek. Jako hlavní problém udávají firmy nedostatek pracovních sil, které by mohly toto téma rozvíjet. Dalších 26 % firem uvádí jako hlavní překážku nedostatek zkušeností nebo informací. „V Profilu spolupracujeme s konzultační platformou Circu.eu, která nám se zapracováním udržitelné strategie výrazně pomohla,“ říká Čermák. Ochranu životního prostředí navíc lze podporovat i dalšími způsoby, jako je podpora nebo sponzoring neziskových organizací. Čermák například uvedl, že Profil nábytek spolupracuje s organizací Živá krajina pořádající projekty pro udržování vody v české přírodě.

Zdroj: TZ ShrtCut Studio s.r.o.

Ilustrační foto pixabay.com

RELATED ARTICLES