Středa, 5 února, 2025

Jak dostat hrocha ze zasedačky?

Jak dostat hrocha ze zasedačky?

Má mě rád, nemá mě rád… Pamatujete na postupné trhání okvětních lístků? Takový menší gambling, který nás už odmala připravoval na každodenní práci v marketingu? Samozřejmě, někdy je to jednodušší – v performance marketingu ukážete data a pole diskuze dost zúžíte. Krátkodobé výsledky můžeme vypočítat a odreportovat celkem jasně.

Ale co třeba branding nebo grafika? Tady se KPI a dat úplně nechytíme. A známe se – co Čech, to hokejista. Co Čech, to markeťák. Co Čech, to grafik. Není větších odborníků, kteří sami sobě dokážou víc ublížit.

„Chcete, aby se vám to líbilo, nebo chcete, aby to fungovalo a vydělávalo?“

Spousta majitelů firem – i když mají od grafiků daleko – má tendenci poskytovat zpětnou vazbu stylem líbí/nelíbí. A právě tady vždycky pokládám důležitou otázku: „Chcete, aby se vám to líbilo, nebo chcete, aby to fungovalo a vydělávalo?“ To se netýká jenom grafiky, ale třeba taky textace. I u té se mnohdy zapomíná na to, kdo je nejdůležitější. A není to majitel, ale zákazník. Tenhle jev je tak častý, že pro něj máme odborný název.

Kdo je hroch?

HIPPO – „Highest Paid Person’s Opinion“ (názor nejlépe placené osoby). Hroch se používá k popisu situací, kdy rozhodnutí ve firmách nejsou založená na datech, analýze nebo expertních úsudcích, ale na názoru osoby s nejvyšší pozicí. Pokud rozhodnutí závisí na názoru hrocha, může dojít k přehlížení důležitých dat a analýz. To bývá problematické. Rozhodnutí pak totiž nemusí být v souladu se zájmy firmy nebo zákazníků.

Na ceně nezáleží…

Naše značka je nejlepší! Když nás všichni milují, je jedno, že jsme o 35 % dražší! Jenže tržby mezitím meziročně padají o 47 % a konkurence nás předbíhá.

Uděláme průzkumy a analýzy. Zjistíme, že problém není v komunikaci, kde máme hromadu pozitivní zpětné vazby, a nejde ani o PPC – ty jsou technicky skvěle nastavené. Nevězí to ani ve webu, ten je moderní a splňuje všechny UX best practices. Ale jedno úzké hrdlo tu je – a to konverzní poměr… Lidi prostě nenakoupí, i když do té chvíle jde v marketingu všechno jako po másle.

A tak se dostaneme až k hloubkovým rozhovorům, ve kterých dojdeme k tomu, že zákazníci naše produkty i komunikaci opravdu milují. Jenže ne tolik, aby nakoupili o 35 % dráž a připlatili za poštovné, když je na trhu alternativa, která má v podstatě stejnou kvalitu i parametry. Ano, pro část cílovky cena není tak klíčová. Ale na té se nedá masově růst, jak bylo v plánu.

Za všechno může hroch

Opravdu je to tak? Ukázat na někoho prstem je jednoduché. Ale obvykle je problém v celém ekosystému. Management, který to už dávno vzdal – už vlastně ani neodporují, protože si chtějí hlavně udržet práci. Konzultanti, kteří mají sice „kvalitní“ odpovědi, ale nejsou schopni je prodat managementu.

Jak z toho ven?

  1. A/B testování
  2. Pilotní projekty
  3. Průzkumy a rešerše dat
  4. Paralelní nabídka alternativy, kde to jde

Je jednoduché přijít o stovky tisíc na zbytečné, neefektivní práci a desítky milionů na špatných nápadech. Ale to je na nás – na všech, co v zasedačkách mlčíme, protože je to pohodlnější a chrání to naše zájmy.

Autor článku: Tomáš Schwarz

CEO full-service marketingové agentury Upster, kterou založil v roce 2021 po více než 10leté praxi v oboru. V letošním roce jeden z dvaceti Google certifikovaných trenérů pro Česko a Slovensko pro oblast on-line marketingové strategie a také lektor marketingové strategie a AI workshopů. S více než 30členným týmem zodpovídá za výkonnostní a obsahový marketing pro více než 100 klientů, mezi které patří například Colours of Ostrava, Mobil Pohotovost nebo Můjkoberec.

Celý článek včetně anglického překladu naleznete v magazínu POSITIV Business & Style 3/2024 zde.

RELATED ARTICLES