Úterý, 13 května, 2025

Češi stále častěji nakupují na splátky, průměrná hodnota nákupu roste.

Splátkový prodej je pro Čechy čím dál běžnějším způsobem, jak si pořídit dražší zboží bez nutnosti jednorázové investice. Nejčastěji takto pořizují mobilní telefony, domácí spotřebiče nebo notebooky. Silným měsícem bývá tradičně například leden, kdy využívají povánočních výprodejů. Průměrná hodnota jednoho nákupu přitom roste už pátý rok po sobě – a zájem nepolevuje ani v roce 2025.

Průměrná částka, kterou lidé v Česku utratí při jednom nákupu na splátky, dlouhodobě roste. Zatímco v roce 2019 to bylo necelých 14 900 korun, loni už průměr přesáhl 16 600 a v lednu 2024 stoupl dokonce na 16 791 korun. Letos tak trend mírného růstu pokračuje navzdory nejisté ekonomické situaci, i první měsíce roku zatím ukazují stabilní zájem o větší investice do domácnosti a elektroniky.

„Lidé už dnes splátky nevnímají jen jako nástroj na překlenutí nedostatku financí, ale jako běžnou součást finančního plánování. Chtějí kvalitní produkt, a pokud si jej mohou pořídit na výhodné splátky, často i bez navýšení, neváhají,“ říká Marek Tomčík, obchodní ředitel společnosti Home Credit.

Podle něj je patrné, že si Češi lépe plánují výdaje a zároveň kladou vyšší nároky na kvalitu a výkon pořizovaného zboží.Výrazná sezónnost v nákupech na splátky přetrvává. Tradičně nejsilnějšími měsíci jsou listopad a prosinec, kdy domácnosti řeší vánoční dárky. Poměrně silným obdobím je ale také leden, kdy lidé využívají povánoční slevy a výprodeje. I začátek roku tak v posledních letech vykazuje vysokou aktivitu v počtu nákupů i celkovém objemu financování.

„Z hlediska produktových kategorií dlouhodobě dominují chytré mobilní telefony, které jsou nejčastější položkou pořizovanou na splátky. Následují velké domácí spotřebiče, především pračky, lednice nebo sušičky, které se obvykle pořizují jako plánované investice do domácnosti. Významný podíl mají i notebooky, televize, chytré hodinky a stolní počítače, ale také tablety, herní konzole, komponenty pro PC nebo například kávovary,“ popisuje Karel Moravec, ředitel prodejní sítě PLANEO.

Co se týče značek, jednoznačně vedou Apple a Samsung, které spolu s dalšími, například Sony, LG, Xiaomi, Asus nebo Lenovo, patří k nejčastěji financovaným výrobcům. Z domácích spotřebičů pak zákazníci často sahají po značkách jako Dyson či LG, zatímco v segmentu televizí stoupá popularita značek jako TCL nebo Sony.

„Zájem o značkové zboží, ať už jde o elektroniku nebo vybavení domácnosti, zůstává silný. Spotřebitelé jsou ochotni investovat do kvality, a právě splátkový prodej jim umožňuje tuto investici rozložit v čase. Plánování rodinného rozpočtu je v tuto chvíli velmi důležité. Je vhodné nakupovat zboží, které má delší životnost, než je doba splácení, propočítat si, jak dlouho splácím a zda je to pro rodinu v dlouhodobějším horizontu udržitelné,“ doporučuje Miroslav Zborovský, ombudsman Home Creditu.

Z údajů Home Creditu také vyplývá, že nákupy na splátky častěji realizují muži. V roce 2024 tvořili 58 % všech klientů, kteří touto cestou pořídili zboží, ženy pak zbývajících 42 %. Regionálně nejvíce nákupů na splátky připadlo na Středočeský a Moravskoslezský kraj, naopak nejnižší podíl mělo hlavní město Praha. Rozdíly jsou patrné i v průměrné výši jednotlivých nákupů, zatímco Praha vykazuje nejvyšší průměr, v méně ekonomicky silných regionech lidé častěji sahají po financování menších částek.

Zdroj:TZ Home Credit ČR a SR

RELATED ARTICLES