Pátek, 17 května, 2024

OM Consulting – silný partner ve všech fázích stavebního projektu

Když Michal Mühlbauer a Ondřej Vala v roce 2013 spojili síly a vytvořili firmu pro řízení stavebních projektů OM Consulting, měli jeden cíl: přinášet zákazníkům to nejlepší řešení pro jejich projekty a stavby. Dnes, s týmem čítajícím 95 odborníků, patří mezi největší firmy v ČR v oboru. Jak se jim to podařilo? Zeptali jsme Pavla Semráda, výkonného ředitele této společnosti.

Jaké jsou hlavní oblasti Vaší činnosti a strategie rozvoje společnosti?

V současné době patříme k předním českým poradenským firmám v oblasti řízení stavebních projektů. Nasloucháme potřebám investorů a poskytujeme služby ve všech fázích projektu. To znamená, že víme, jak počáteční myšlenku zhmotnit ve studii, připravit nacenění pro rozpočet a zajistit komplexní projekční činnost, value engineering a samozřejmě řídit realizaci. V OM Consulting provedeme investora projektem od A do Z.

Poslední rok je situace v developmentu složitější, můžete nás seznámit s aktuálními výzvami?

Vzestup úrokových sazeb, stoupající ceny energií, nákladů na stavební práce a materiály komplikují realizaci projektů v původních rozpočtech. Naše know a řešení opíráme o kolegy z oddělení cost managementu, kteří sledují a vyhodnocují ceny materiálů, stavebních prací a podmínky stavebního trhu. Součástí cost managementu je  value engineering, tedy hledání optimálního řešení stavby vzhledem k ceně. Jde o službu, která je dnes klíčovou součástí přípravy a řízení projektů. Pokud jde samotnou realizaci stavby, nabízíme službu řízení stavby s generálním dodavatelem a jako alternativu řízení formou construction managementu.

Můžete blíže vysvětlit pojem construction management?

Construction management spočívá v tom, že pro investora vybíráme a řídíme stavební poddodavatele. Výsledek? Ušetřených 10 až 20 % nákladů v porovnání s metodou řízení stavby s generálním zhotovitelem. Zároveň dochází ke zkrácení doby trvání projektu. Významnou výhodou je větší flexibilita – investor může zapracovávat případné změny v projektu postupně a není omezen podmínkami ze smlouvy s generálním zhotovitele a nutností vést s ním složitá jednání.

Jak investorům minimalizujete rizika spojená s jejich projekty?

Investorům řídíme rizika a objevujeme příležitosti. Významně jim chráníme celkové investiční náklady. Základním nástrojem je implementace strategie, kdy největší riziko spočívá v přípravě projektu. Přípravě projektu proto věnujeme maximální péči a úsilí, vytváříme komplexní týmy odborníků, řídíme návrhy podle maximálního rozpočtu a aplikujeme principy value engineeringu. Samozřejmě máme řadu klientů, kterým pomáháme až v pokročilejších fázích projektu, těsně před zahájením výstavby nebo řešíme i problémy až přímo při výstavbě. I v takových situacích lze rizika řídit. Tzn. mít schopnost je určit a pojmenovat, navrhnout řešení a mít schopnost řešení realizovat.

Celý článek včetně anglického překladu naleznete v magazínu POSITIV Business & Style 3/2023 ZDE.

RELATED ARTICLES