Sobota, 13 července, 2024

Máme šanci být jedním z nejúspěšnějších industriálních regionů v Evropě

Svaz průmyslu a dopravy, největší zaměstnanecký svaz u nás, sdružující zaměstnavatele a podnikatele, a nejsilnější partner vlády v tripartitě, má nově zvoleného prezidenta. Je jím Jan Rafaj, který poskytl zajímavý rozhovor Radúzi Máchovi, předsedovi redakční rady magazínu POSITIV Business & Style.  

Pane Rafaji, předně vám chci blahopřát ke zvolení prezidentem Svazu průmyslu a dopravy ČR. 

Je Svaz průmyslu opravdu tím nejsilnějším hlasem byznysu se svou nezastupitelnou pozicí při prosazování jeho zájmů? 

Jsem přesvědčený, že ano – prakticky i formálně, Svaz průmyslu vede největší delegaci zaměstnavatelů v tripartitě, připomínkujeme tam diskusi jako hlavní partner, vedeme celý proces debaty s vládou za zaměstnavatele. Svaz průmyslu připravuje nejlépe propracované podklady pro návrhy, tím jsme si vybudovali velký respekt. Je tu ale stále hodně firem, které si neuvědomují, že drží v ruce klíče od ještě většího svého úspěchu – nejsou členy Svazu a jen kritizují, co je špatně. S nimi bychom mohli mít ještě kvalitnější expertízy. 

Po svém zvolení jste si stanovil některé klíčové priority, na prvním místě to bude možná finální český produkt.

Potřebujeme větší přidanou hodnotu toho, co se v Česku vytváří. Je tu spousta dobrých nápadů – umíme tomu napomoci, mít vyšší mzdy, úspěch. Brání tomu ale byrokratické překážky a někdy chybí i správný marketing. Také je třeba napomoci špičkovým produktům vstoupit na zahraniční trhy, odstraňovat bariéry a motivovat lidi nebát se posunout se dál. Co se v podnikání nepovede napoprvé, je třeba brát jako zkušenost pro budoucí úspěch.

Jak vidíte váš přístup k tématu dnes tak často zmiňovanému: Green deal?

To je pro ČR obrovská výzva, máme velký podíl průmyslu, přesto platí, co nám řekl španělský král Filip VI. při naší nedávné návštěvě:

„Evropa by se měla více vrátit k průmyslu, nebýt tolik závislá na službách.“ 

Potřebujeme spoustu nových investic, každý sektor musí definovat, co musí udělat, aby tu byl i za 20 let – technologie, uhlíkovou stopu. Je třeba vyřešit i to, jak si ochránit vnitřní trh, aby nás nezahltily levné neekologické výrobky z Asie. 

Mezi vašimi návrhy bylo i zřízení speciální expertní tým pro dekarbonizaci.

Ano – v minulých dnech jsem slib splnil, měli jsme ustavující představenstvo, máme nový expertní tým pro dekarbonizaci, který se má soustředit na energeticky náročný průmysl s nejsložitější transformací. Musíme připravit podklady pro vládu i pro Brusel, které budou definovat, co vše je potřeba udělat a kolik to bude stát. Důležitá je i dostupná cena energií, jinak nebudeme konkurenceschopní. 

Nakolik jsme úspěšní v digitalizaci?

Ta je pro nás alfou i omegou, může nám napomoci dohnat Západ, sice nás znovu staví na startovní čáru, ale můžeme uspět, jako Rohlík, Seznam i mnohé firmy třeba v oblasti IT.  

A vaše srdeční téma – trh práce?

Věnoval jsem se mu osm let. Přednostně musíme řešit tři věci: Vysátý trh práce co nejrychleji nahradit. Ideální by bylo z vlastních zdrojů, ale dnes už nejsou ani práce schopni lidé na úřadech práce. I když se snažíme motivovat k práci seniory či rodiče na mateřských dovolených, nestačí to. Proto se musíme soustředit na zahraniční pracovní sílu. Připravili jsme právní dokumenty, jak upravit legislativu. Nicméně, zatím je problém, jak je k nám rychle dostat. To je třeba změnit. Pak je to reskilling – lidé si musí zvyknout, že prostě budou dělat něco jiného. Automatizace a digitalizace povedou ke zrušení mnoha míst, zejména v administrativě, na druhé straně vytvoří úplně nové pracovní příležitosti. A také musíme najít způsob, jak  dostat na trh práce lidi, kteří mají nějaký handicap – zdraví, věk apod.

Celý rozhovor si přečtěte v magazínu POSITIV Business & Style 2/2023 ZDE.

RELATED ARTICLES