Společnost Turck, s.r.o. je lídrem v oblasti průmyslové automatizace, působícím na českém trhu již 30 let. Od skromných začátků s třemi zaměstnanci se postupně rozrostla v globálního dodavatele komponent. V rozhovoru s jednatelem Martinem Fišerem se kromě klíčových milníků a výzev firmy dozvídáme také o revolučních produktech, a o tom, jak pomáhají zákazníkům zefektivnit výrobu a zavádět nové technologie.
Pane řediteli, Vaše společnost působí na trhu již 30 let, představíte její klíčové milníky a jaké výzvy jste museli během této doby překonat?
Společnost Turck, s.r.o. byla v České republice založena 15. srpna roku 1995 mým předchůdcem Ing. Janem Davidem jako dceřiná společnost německého výrobce senzorové a automatizační techniky Hans Turck GmbH & Co. KG. V počátku ve firmě pracovali 3 zaměstnanci a firma dosahovala obratu 1,9 mil korun. Díky postupnému rozšiřování týmu, úzké spolupráci se zákazníky a pochopení jejich potřeb v oblastech automatizace byla společnost schopna dlouhodobého růstu. Vlastní zázemí vývojových pracovníků a výrobní závody umístěné na všech důležitých kontinentech společnost zařadily mezi globální dodavatele komponent pro průmyslovou automatizaci, kteří na trh uvádějí nové trendy a inovace.
Jako hlavní milníky vývoje důležitých produktů můžeme zmínit uvedení systému excom (2001), který inovativním způsobem nahradil jiskrově bezpečné oddělovače a karty řídicích systémů v oblastech provozů s výskytem výbušné atmosféry a výrazným způsobem zjednodušil koncepci řízení při zachování maximální možné kompatibility včetně podpory HART komunikací s kompatibilitou se všemi hlavními dodavateli DCS systémů. Dalším průkopnickým řešením a revolucí v oblasti indukčních snímačů bylo uvedení produktů Uprox+ (2004), které jako první na světě dokázaly detekovat objekty z různých feromagnetických materiálů se stejnou spínací vzdáleností bez dodatečných redukčních faktorů.
„Naše filozofie vychází z toho, že se vždy snažíme pochopit potřeby zákazníků, a to nejen ty aktuální, ale také jejich možné budoucí směřování.“
Dlouholeté zkušenosti z oblasti vývoje a výroby senzorové techniky byly uplatněny při vývoji sběrnicových systémů v krytí IP67 – BL67 (2006), což můžeme považovat za počátek vývoje modulárních konceptů řízení.
Další významné inovace přišly v podobě nové generace lineárních odměřovacích systémů LI (2010), založených na bezkontaktním magneto-induktivním principu.
Nejúspěšnější produktovou řadou se staly moduly řady TBEN-S a TBEN-L (2012), které jako první nabízely možnosti multiprotokolové komunikace, tzn. komunikace po třech různých protokolech v závislosti na připojeném PLC (Profinet, Ethernet/IP, Modbus/TCP). Díky těmto vlastnostem získali konstruktéři všestranné provedení modulů pro sběr a distribuci signálů na výrobních linkách při zachování vysoké flexibility a díky jednomu hardware mohli realizovat projekty pro různé zákazníky s odlišnými preferencemi na řídicí PLC systémy.
V roce 2014 společnost otevřela nové sídlo společnosti. O rok později naše mateřská společnost oslavila 50. výročí své existence a dceřiná společnost Turck, s.r.o. oslavila významný milník 20 let působení v České republice.
V roce 2016 jsem byl po svém 13letém působení u firmy jmenován jednatelem společnosti a v té době jsme dosáhli obratu 208 mil. CZK.
Strategický rozvoj společnosti nastartovala akvizice společnosti Vilant Systems předního dodavatele komplexních řešení v oblasti RFID UHF aplikací pro řešení rozsáhlých logistických projektů založených na technologii RFID.
Jako průkopníci nových trendů již nedodáváme pouze senzorovou techniku, ale více se snažíme zákazníkům představovat možnosti v oblastech sběru signálů, řízení výroby a její digitalizace v souladu s trendy 4. průmyslové revoluce, kdy jsme v roce 2020 spustili tzv. Digital Innovation park. Rozšířili jsme nabídku v oblasti PLC řízení a HMI panelů a věnujeme se otázkám prediktivní údržby a digitalizaci procesů s přenosem informací do cloudových služeb.
V průběhu let jsme byli vystaveni různým externím vlivům, např. výkyvům na finančních trzích, ale jako zatím zdaleka nejnáročnější období vnímám období 2021, kdy jsme čelili pandemické situaci v podobě epidemie Covid-19 a rok 2022, kdy se začínala projevovat globální materiálová krize, která způsobila nedostatek základních komponent nutných pro výrobu veškerých produktů. V obou těchto těžkých rocích jsme ale byli schopni vygenerovat růst vyšší než 20 % a dosáhli jsme obratu 382 mil. CZK, což považuji za obrovský úspěch. Ukazuje to, jak skvělý tým lidí se mnou pracuje, a toho si velmi vážím.
V posledním období jsme částečně limitováni v dalším růstu tím, že se nám nedaří najít vhodné nové zaměstnance na několik aktuálně otevřených pozic. Bohužel, jak slýchám ze všech stran, i u naší konkurence je situace hodně podobná. Takže v následném období bude nejdůležitější odpovědět na otázky, jak motivovat mladé lidi, aby měli zájem mít odpovědnost za to, co dělají, vytvořit prostředí, které bude pro ně atraktivní, a naše vize a poslání se jim stanou zajímavou pracovní náplní.
Vaše společnost se věnuje průmyslové automatizaci a digitalizaci. Do jakých průmyslových odvětví dodáváte své služby, produkty a řešení a jaké technologie a inovace nabízíte?
Nabídka služeb a produktů je velmi rozmanitá, proto naše výrobky můžete nalézt v nejrůznějších průmyslových oborech. Mezi nejvýznamnější samozřejmě patří automobilový průmysl, výroba strojů, chemický průmysl, energetický průmysl, potravinářství, balicí průmysl, polovodičový průmysl, logistika a intralogistika, mobilní zařízení, těžba surovin, farmaceutický průmysl a transportní průmysl. V poslední době se nové příležitosti objevují v souvislosti s transformací automobilového průmyslu směrem k elektromobilitě – to souvisí s novými aplikacemi při výrobě elektromobilů a jejich baterií nebo skladování. Dalším novým segmentem jsou obnovitelné zdroje a výroba vodíku. I v této oblasti nabízíme a hledáme nová technologická řešení pro naše zákazníky. Trendem poslední doby jsou samozřejmě digitální data a jejich získávání ze stávajících výrobních linek nebo implementace inovativních řešení do nových instalací pro zvyšování efektivity výroby s cílem snižovat nebo mít pod kontrolou energetickou náročnost procesů. To jsou důležité faktory ovlivňující konkurenceschopnost našich zákazníků zejména v Evropě.
„Hlavní hodnoty a principy fungování společnosti jsou především silná orientace na zákazníka, naše spolehlivost, vzájemný respekt, upřímnost, důvěra a týmový duch.“
Bezpečnostní řešení jsou důležitou součástí vaší nabídky. Jaké doplňkové služby poskytujete v této oblasti?
Jako dodavatel bezpečnostních komponent se snažíme našim zákazníkům nabídnout další služby, které jim usnadní úsilí související s používáním těchto produktů. V oblasti bezpečnosti a ochrany osob je samozřejmě mnoho legislativních požadavků, které se v průběhu času mění a je potřeba se této problematice zodpovědně věnovat. Našim zákazníkům nabízíme služby jako například vypracování posouzení stroje dle ČSN EN ISO 12100 nebo posouzení rizik strojního zařízení dle ČSN EN ISO 13849-1. Vytvoření návrhu bezpečnostního konceptu, přípravu podkladů k prohlášení o shodě, výpočty bezpečnostních obvodů nebo měření doběhových časů bezpečnostních prvků. Díky těmto službám jsme schopni našim zákazníkům nabídnout kompletní servis a naši zákazníci to velmi oceňují.
Jak konkrétně přistupujete k přizpůsobování vašich řešení individuálním potřebám zákazníků? Můžete uvést příklad technické podpory, kterou poskytujete?
Naše filozofie vychází z toho, že se vždy snažíme pochopit potřeby zákazníků, a to nejen ty aktuální, ale také jejich možné budoucí směřování. Tím, že ke každému požadavku zákazníka přistupujeme jednotlivě, ovlivňujeme náš budoucí vývoj. Díky široké nabídce produktů jsou možnosti téměř neomezené. Naše oddělení zákaznických řešení na základě úvodních informací vypracuje různé návrhy konceptů řešení, které jsou se zákazníky diskutovány a následně se vytváří detailní návrh řešení. V některých případech dodáváme komplexní řešení přímo, anebo spolupracujeme s našimi integrátory a zákazníky při dodávkách kompletních projektů.
Zakládáte si na vzdělávání, které nabízíte svým zákazníkům. Jakou formou probíhá?
V sídle společnosti jsme vytvořili školicí centrum, kde realizujeme vzdělávání našich zaměstnanců a zákazníků. Vytvořili jsme nabídku základních obecných okruhů školení nebo vytváříme individuální školicí programy přímo dle požadavků a potřeb. Snažíme se být flexibilní ve všech oblastech.
Co považujete za hlavní hodnoty a principy vaší společnosti a jak se tyto zásady promítají do vašeho každodenního provozu?
Hlavní hodnoty a principy fungování společnosti jsou především silná orientace na zákazníka, naše spolehlivost, vzájemný respekt, upřímnost, důvěra a týmový duch.
Záleží nám na tom, jak pracujeme interně, a samozřejmě stejnou filozofii se snažíme uplatňovat i směrem k našim zákazníkům. Věřím, že naši stávající zákazníci ví, o čem mluvím, a těm budoucím mohu slíbit, že se k nim budeme chovat stejně.
Pane Fišere, děkujeme za rozhovor.
Zdroj: redakce
Celý článek včetně anglického překladu čtěte v magazínu POSITIV Business & Style 3/2024 zde.
Podzimní POSITIV Business & Style 3/2024 vás zavede do světa inovací, byznysu a inspirace.
Titulní rozhovor přináší příběh unikátní přeměny vítkovického brownfieldu na moderní obchodně-průmyslovou čtvrť. Věnuje se příběhům lídrů, kteří mění globální trhy, včetně novinek ze společnosti Innomotics a vizí společnosti TURCK.
V lifestylové sekci najdete rozhovor s módním návrhářem Luďkem Šmehlíkem, hudebníkem Markem Kozákem, gastronomické okénko a tipy na podzimní relaxaci.
Čtěte online magazín POSITIV 3/2024 ZDE.