Neděle, 8 září, 2024

Frýdlantské papírnictví SEKAS mají v oblibě všechny generace

Papírnictví SEKAS je ve Frýdlantu nad Ostravicí pojem. Na své si v něm přijdou jak malé děti a studenti, tak například i senioři. Oblíbené místo všech generací vede Martina Menšíková, která jej před lety převzala po svých rodičích. O tom, jaké jsou trendy v papírenském zboží a co vyhledávají jednotlivé skupiny zákazníků, jsme si povídali v rozhovoru pro připravovaný Diáře podnikatele.

Hned na úvod se musím zeptat, co to znamená SEKAS?

Je to zkratka slovního spojení SErvis KAncelářských Strojů. Název pochází z 90. let, kdy můj tatínek tuto firmu založil. Opravoval psací a kopírovací stroje, tiskárny a domácí elektrospotřebiče. O dva roky později se přidala k podnikání i maminka a k těmto službám se přidal i prodej kancelářské techniky, drobných elektrospotřebičů a papírenského zboží. Asi do roku 2010 jsme měli malou prodejničku v místech, kde dnes sídlí společnost Anaj. Poté jsme se přestěhovali do stávající prodejny, která sídlí v centru Frýdlantu na Elektrárenské ulici.

Z vyprávění cítím, že jste rodinný podnik.

Ano, firmu založili tatínek s maminkou a já se k nim přidala hned po dokončení střední školy. Tatínek už bohužel není mezi námi. Po jeho smrti jsem firmu převzala já, ale maminka mi stále vypomáhá. Tato práce je pro ni srdeční záležitostí. Snažím se firmu budovat dál a rozšiřovat ji podle toho, jak se situace na trhu vyvíjí. Práce mě moc baví a za tu dobu už se v papírenské oblasti vyznám. Jsem moc ráda, když společně s maminkou a kolegyněmi Janou a Alčou můžeme plnit přání našim zákazníkům.

Sama máte dvě děti, takže určitě máte přehled, co na trhu s papírenským zbožím zrovna frčí. 

Ano, mám třináctiletého syna a osmiletou dceru, takže mám v dětském zboží dobrý přehled. U nejmenších jsou hodně oblíbené omalovánky, samolepkové knížky, zábavné sešity. V nabídce máme ale spoustu dalších drobných lákadel. Různé notýsky, samolepky, tetovačky, razítka, fixy, pastelky… U starších dětí a studentů to jsou zase různá  kuličková a gumovací pera, linery, designové sešity.

Znamená to, že motiv na sešitu rozhoduje?

Ano, pro menší je oblíbeným motivem například Tlapková patrola a různá další zvířátka, ale u starších studentů vedou jednobarevné sešity. Často jsou v tvrdších deskách, mají čistý design, ale motiv na obalu je pro tuhle generaci taky důležitý.

Co je u vás nejprodávanější? 

To je různé, on je totiž v papírenském sortimentu takový koloběh, který se pravidelně proměňuje v průběhu celého roku. Máme třeba období kalendářů, které trvá skoro půl roku. Když se zastavím u Vánoc, tak roste zájem o balicí papíry, stuhy a podobně. Po novém roce dávají firmy dohromady účetnictví, takže je žádaný sortiment do kanceláří. Samozřejmě, když začíná školní rok, tak hrají prim školní potřeby. V tomto období patří mezi naše  důležité zákazníky i řada učitelů z místních škol a školek, kterým se snažíme pomoci s výběrem a zásobováním školních pomůcek.

Opravdu máte papírenský koloběh roku.

Ano, potřeby zákazníků se v průběhu roku obměňují. V létě je období svateb, prodává se spoustu blahopřání, tiskneme svatební oznámení. Hodně se konají  oslavy a venkovní posezení, takže je velmi žádané také  jednorázové nádobí.

Co je oblíbené zboží u starší generace?

Starší lidé chodí na různé sáčky, kuchyňské doplňky jako je alobal, folie na potraviny, papírové utěrky, kapesníky. Velmi oblíbené jsou u seniorů i náplně do kuličkových per, protože často luští křížovky, a tak stále nemají čím psát. Je to taková česká rarita, protože v zahraničí se náplně do propisek vůbec neprodávají a použité propisky se vyhazují. V Čechách jsme spořiví a zároveň v tomto ohledu i ekologičtí. 

Kromě papírenského zboží nabízíte ale také služby. Co všechno si u vás v obchodě vyřídím?

Zajišťujeme černobílý i barevný tisk (ať už z USB disku nebo e-mailu), kopírování, skenování, laminování dokumentů a kroužkovou vazbu. Můžete si u nás nechat vyrobit razítko. Pro ty, kdo mají tiskárnu a chtějí si tisknout doma, prodáváme cartridge a tonery do tiskáren.

Děkuji za rozhovor.

Papírnictví SEKAS

Rozhovor vznikl v rámci série Diář podnikatele, ve které se představuje 10 vybraných podnikatelů z Beskyd. Jednotlivé rozhovory také postupně najdete na webu www.progresko.cz. Akademie pro podnikatele je díky podpoře obcí Mikroregionu Frýdlantsko-Beskydy pro účastníky ZDARMA. Do aktivit akademie se mohou zapojit nejen podnikatelé, ale i zájemci o daná témata.

Mediální partner Diáře: Positiv.cz

Text: Kamila Smutná
Foto: Lucie Deutsch

RELATED ARTICLES