Sobota, 2 března, 2024

Babiččina touha po bylinných kapkách položila základ rodinné firmy Naturprodukt. Dnes je předním hráčem ve svém oboru, uspěla i v gastronomii.

Romana Bartschová stojí v čele společnosti Naturprodukt CZ od roku 1993. Pod jejím vedením vyrůstala firma z malého rodinného podniku a dnes je respektovaným hráčem na trhu léčiv a doplňků stravy. R. Bartschová se svým ekonomickým vzděláním, ale také kladným vztahem k zemědělství a s úctou k přírodě kombinuje tradiční hodnoty se strategiemi moderního podnikání. Kromě vedení Naturprodukt CZ se také věnuje gastronomii prostřednictvím vlastní restaurace PASTA&CAFÉ ROMANA, kde zúročuje své dlouholeté zkušenosti z oblasti tzv. přirozené gastronomie, které předává také svým dětem. Životní motto „Cokoli děláš, dělej vždy naplno“ je pro ni průvodním heslem na její profesionální i osobní cestě.

Společnost Naturprodukt CZ funguje na českém trhu už dlouhých 30 let. Mohla byste se ohlédnout a zavzpomínat, s jakou motivací a vizemi jste firmu zakládali?
Základ společnosti Naturprodukt vybudovali společně se mnou moji rodiče. Tatínek pracoval ve stavebnictví a řídil široký tým spolupracovníků. Maminka byla ekonomická účetní a myslím, že oba mí rodiče měli přirozené schopnosti vést firmu. Bylo jen otázkou času, který obor mé rodiče nadchne a v čem se budou realizovat. 

A jak už to tak bývá, když se naše babička zmínila, že četla či slyšela (už si přesně nevzpomínám) o nějakých švédských kapkách, které by ráda vyzkoušela a které obsahují mnoho prospěšných a léčivých bylin, nelenila jsem a vydala se pro ně do Německa. Přivezla jsem tehdy pár prvních kousků. Kapky měly ohromný úspěch a přirozenou cestou jsme začali prodávat další produkty. Když tak nad tím přemýšlím, babička byla vlastně náš první obchodní zástupce a dnes by se dal použít i „fancy” výraz – náš první influencer. No a pak už následovalo vše, co s podnikáním a obchodem souvisí. 

Romana Bartschová

Co bylo tenkrát tou hlavní inspirací, která Vám pomáhala realizovat Vaše plány?
Začali jsme své podnikání jako úzce rodinný podnik, a silných, pevných rodinných vazeb se držíme stále. Do firmy, kterou založili rodiče, jsme se postupně přidali všichni. Zpočátku jsem pomáhala s distribucí. Lékárenský trh byl úplně nový, tvořila se legislativa, utvářelo se celé nové podnikatelské prostředí. Museli jsme se vlastně vše, co s podnikáním souvisí, učit úplně od počátku. Ale nás to velmi bavilo, inspirovali jsme se navzájem, diskutovali jsme překotně jeden přes druhého, učili jsme se každý den něco nového, a budovali tak firmu krok za krokem.

Postupně pak ve společnosti začal pracovat můj manžel, bratr, švagrová, nyní jsou součástí společnosti také moje děti, a jakmile dostudují děti mého bratra, budou-li chtít, začnou pro společnost pracovat také. 

Dodnes jste zůstali rodinnou firmou, i přes to, že počet zaměstnanců vzrostl téměř na stovku. V čem podle vás spočívá přednost rodinné firmy oproti korporátu?

Je to tak, ta rodinná pospolitost nás provází neustále. O všem se společně radíme, o všem diskutujeme, dohadujeme se, prostě a jednoduše nás to všechny baví. Za ta léta jsme dostali různé akviziční nabídky, ale usoudili jsme, že se prozatím pokusíme vše zvládnout vlastními rodinnými silami.

V naší společnosti stále pracují lidé, kteří jsou s námi téměř od počátku nebo alespoň dlouhá léta. Podílejí se společně s námi na mnoha rozhodnutích, vždy je vyslechneme a zvážíme jejich návrhy a doporučení. Věřím, že jako společnost jsme otevření všem názorům. Domnívám se, že přesně tato forma vyjadřování se je majoritní výhodou rodinné společnosti. Být si nablízku a řešit vše tak říkajíc v rodinném kruhu.

Romana Bartschová s dcerou Bibianou

NaturProdukt nabízí vybraná léčiva, doplňky stravy, kosmetiku a potraviny, vše ve farmaceutické kvalitě. Jakými procesy zajišťujete, že vaše produkty nejen splňují přírodní standardy, ale jsou také bezpečné a efektivní?
V oboru, ve kterém podnikáme, jsou striktně daná pravidla. Nápad a podnikatelský záměr je jedna věc, pak ale navazuje hromada postupů a kroků daná zákonem. V distribuci máme jak produkty, které nám dodávají renomované zahraniční společnosti, tak i ty, které tvoříme sami. Řídíme se standardy správné výrobní praxe a s nimi spojenou rozsáhlou agendou. Stojíme si za kvalitou našich produktů pod naším sloganem Naturprodukt – partner vašeho zdraví. Ráda bych zmínila například medicinální ústní hygienu Glucadent. Přišli jsme na trh se zcela novou zubní pastou Glucadent Forte, která je zaměřena na parodontózu a díky glucanu posiluje imunitu ústní dutiny.  Mým favoritem je také řada na dýchací cesty a řada IQ MAG – magnézium.

Jaký dopad má na kvalitu a autentičnost vašich produktů například to, že si část surovin pěstujete a zpracováváte sami? 

Zastupujeme významné značky působící na evropském trhu, kde kvalita těchto produktů je již léta prověřená. Zároveň jsme výrobci – provozovatelé potravinářského podniku – vyrábíme ovocné a bylinné sirupy na bázi cukru, bez konzervačních látek, bez barviv a ochucovadel, právě tak, jak je vyráběly generace našich předků. Zakládáme si na starých osvědčených metodách výroby sirupů, kde se ovoce odšťavňuje a byliny macerují – a za speciální technologie se přidávají přírodní silice. Naturprodukt sirupy jsou tedy zcela přírodní a bez chemických konzervačních látek a barviv.

 Ale abych se vrátila zpět k otázce: ano, část vstupních surovin si pěstujeme sami, část získáváme od prověřených dodavatelů. Vše v maximální kvalitě jak vstupního, tak výrobního procesu. Všech našich zákazníků si nesmírně vážíme. Těší nás jejich zájem a máme radost, když naše produkty či služby dále doporučí.

Mimo to máte v Havířově také restauraci s domácí manufakturou. Jak se váš podnikatelský duch a zkušenosti z Naturproduktu odrážejí v provozu vaší restaurace Pasta & Café Romana? Jakým způsobem propojujete svět přírodních produktů a gastronomie?

Tak to je docela zajímavý příběh. Společnost Naturprodukt má jednu z provozoven na okraji Havířova, ta oblast se jmenuje Podlesí. Jezdí k nám spousta obchodních partnerů a různorodých návštěv. Vždy jsme se s nimi setkávali buď v našich firemních prostorách, nebo je pozvali na oběd do některé z blízkých restaurací. Totéž se týkalo školení našich obchodních zástupců a pořádání výročních porad. A pomohla nám náhoda – naskytla se nám možnost pořídit pozemek hned vedle sídla naší společnosti, příhodně na ulici V Zátiší. Dovedete si představit jiný, vhodnější název ulice pro vybudování místa setkávání s obchodními partnery a spolupracovníky, kde v klidu mohou naši zákazníci nebo my vést jakákoliv setkání?
Restauraci jsme vybudovali s odkazem na přirozenou gastronomii, na zapojení zdrojů přírody, tedy rostlin a bylin do procesu přípravy prožitku a požitku spojeného se stravováním. 

Restauraci jsme otevírali postupně. Zpočátku, v roce 2017, to bylo jen malé bistro, které jsme později rozšířili o nový prostor a zároveň k němu přičlenili původní budovu, která se již na pozemku nacházela.

Bistro


S restaurací souvisí také naše výroba Naturprodukt sirupů. Ty jsme začali původně připravovat právě pro ni. Staly se základem nealkoholických nápojů restaurace, dnes již našich vyhlášených bylinných čajů a limonád.

Zákazníky zajímalo, co vše používáme k přípravě limonád a čajů a čím to je, že mají tak nezaměnitelnou chuť… a tehdy přišla ta chvíle, kdy jsme výrobu sirupů rozšířili a začali je nabízet našim stávajícím zákazníkům a ruku v ruce s tím pak i dalším odběratelům jak v České, tak ve Slovenské republice.

Restaurace nabízí jedinečný gastronomický zážitek s důrazem na čerstvost a kvalitu, včetně vlastní výroby těstovin, domácích sirupů atd. Zajímavý, a poměrně náročný koncept, který se odlišuje od běžných restaurací. Byla to pro vás od začátku sázka na jistotu? Nebo se koncept formoval tak nějak přirozeně sám?

Těstoviny jsme vždy chtěli vyrábět sami. Neměli jsme však s jejich výrobou žádné zkušenosti. Když se podíváte na různé recepty a postupy, které můžete dohledat na internetu, řeknete si, že to přece nic tak obtížného být nemůže. Ale nic není tak jednoduché, jak to na první pohled vypadá. Ať je to výroba těstovin, či výroba jiných produktů. Vše jsme však zvládli a dnes již máme nastaveny standardy, díky kterým si kvalitu všech našich produktů pečlivě hlídáme.
Takže abych Vám odpověděla… nevím, co je sázka na jistotu, a myslím, že to neví nikdo z nás. Základní model restaurace jsem si vysnila. Tak jak jsme hodně cestovali, přinesli jsme si i do této restaurace něco ze světa. Řekla bych ale, že postupem času se přibližujeme hodně středomořské, ale i české kuchyni. V podstatě i toto určuje náš zákazník. Součástí naší restaurace tvoří i čaje, které sama míchám. Bylinky jsou takový můj velký koníček, který mě baví už léta, a v tomto oboru se pravidelně vzdělávám.

„Patřím k lidem, kteří se nevzdávají. Pokud něco nejde, nejdříve se snažím zjistit důvody.”

Jak jsem se již zmiňovala, Naturprodukt je rodinná společnost. Společně se radíme, pomáháme si, podporujeme se. Vnímám to tak, že právě v tom je náš největší a nejsilnější kapitál. Takže i koncept restaurace ladíme společně v rodinném kruhu.

Během své podnikatelské kariéry jste už stačila nasbírat slušnou řádku zkušeností. Kterou považujete za nejvýznamnější?

Můj tatínek, který je nám všem úžasným příkladem a velkým mentorem, vždy říká: „Nikomu strom do nebe nevyrostl” a „S čepicí pod paží projdeš celý svět”. A k těmto prostým myšlenkám se po celou dobu podnikání vracím.

A co bych zařadila jako nejvýznamnější zkušenost? Za ta léta podnikání se naše rodina ještě více stmelila, postupně se zapojují další její členové, hlavně dnes již dospělé děti, které si už od kolébky vše prožívaly společně s námi. 

Jaké máte vize a plány pro další rozvoj vašich činností?

Plány do budoucna tvoříme opět společně se všemi členy rodiny. Těší nás, že se zapojují i ti nejmladší a že mají svěží, neotřelý pohled na vše, co tvoříme a budujeme – to je samo o sobě velmi inspirující. Jedním z našich velkých plánů pro tento rok je připravit vše k trvale úspěšnému zavedení našich Naturprodukt sirupů z ovoce a bylin v zahraničí. Tyto naše výrobky již zahraniční trhy zaregistrovaly.

A pak je zde řada dalších velkých i menších cílů, které jsou úzce propojeny s naším zákazníkem. Ten je totiž pro nás středobodem vesmíru. 

Celý rozhovor včetně anglického překladu naleznete v magazínu POSITIV Business & Style 4/2023 ZDE.

RELATED ARTICLES