Ve společnosti pracuje jedenáct let. Začínala v karvinském závodě, po třech letech byla vyslána do sesterské firmy v dalekém Chicagu, kde působila jako Material manager. Po roce se přesunula na centrálu do americké Indiany, kde zastávala globální pozici Senior Manager Production Control and Materials Systems. V USA strávila plánované dva roky. Po návratu do Moravskoslezského kraje se s vedením dohodla na přesunu pobočky z Karviné do Hrabové, kde jim společnost CTP vybudovala nové zázemí. Do loňského jara měla pod palcem primárně český závod, dnes k tomu řídí i globální zásobování, plánování výroby a logistiku. Řeč je o Ing. Karin Hájkové, ředitelce společnosti Stant Manufacturing s.r.o.
Paní ředitelko, co Vás přivedlo právě k tomuto oboru?
Prvotním impulsem pro budování kariéry v průmyslovém odvětví bylo mé studium. Mám vystudovanou chemicko-technologickou školu, vždy jsem si myslela, že budu ředitelkou chemické fabriky – už při studiích to byl můj business plán. Přibrala jsem si k mému oboru i druhý, ekonomický, kde jsem se zaměřila na logistiku. Logistice jsem zasvětila celý svůj profesní život. Když jsem nastupovala jako Material manager, měla jsem na starosti sklady, objednávání materiálu, plánování výroby a dopravu.
Léta jste sama v USA působila, a tak máte srovnání. Co bychom měli ze světa pro rozvoj automobilového průmyslu převzít?
Automobilový průmysl je všude úplně stejný, ať jste v USA nebo tady. Automotive prostředí je hodně specifické, extrémně hektické, pravidla jsou přísná. Největší důraz se klade na bezpečnost pasažérů, jsou nastaveny přísné standardy, které se vynucují pro všechny dodavatele. V zásadě není příliš možností se tomu vyhnout nebo dělat něco jinak. Rozdíl vidím spíš v přístupu lidí.
Pokud bych při nástupu do firmy v Čechách řekla, že mám osmiměsíční dítě, které jsem v době svého přesunu do USA měla, a chci nastoupit na manažerskou pozici, ihned by mě zaškatulkovali jako tu, která bude věčně doma s nemocným dítětem, která se nebude věnovat v práci, stíhat to, co má… Američany tato skutečnost absolutně nezajímá. Je jim jedno, zda máte děti, zda jste muž nebo žena, zkrátka chceš tu práci dělat a máš na to kvality, pojď ji dělat. Dávají lidem prostor k rozvoji, když vidí někoho, kdo má potenciál, motivují ho.
Inspirovala jste se tímto přístupem?
Dá se říct, že jsem tento přístup vždy zastávala. Aktuálně mám šest přímých reportujících v České republice, polovina z nich jsou ženy. Záměrně jsem to nedělala, žena se na post manažerky dostala proto, že si to zasloužila, ne kvůli svému pohlaví.
Existuje nějaký zásadní rozdíl mezi českými a americkými zaměstnanci?
Češi mají oproti Američanům jednu velkou výhodu – perfektně zvládají multitasking. V USA se většinou člověk soustředí pouze a jen na svůj obor, ovšem my zvládáme několik věcí najednou. Hodně se ptáme. Čím více otázek položíme, tím více odpovědí získáme. Jsme zkrátka zvídavější a nebojíme se prozkoumávat neznámá území.
V čem máte oproti konkurenci výhodu?
Dala jsem si za cíl nebýt v Ostravě pouze montážní dílnou, kde budeme s nízkou přidanou hodnotou něco vyrábět, chtěla jsem z naší pobočky vytvořit technologické centrum, takový druhý malý headquarter. Podařilo se mi přesvědčit Ameriku, že i zde máme opravdové talenty. A tak si zde postupně otevíráme oddělení, která byla historicky lokalizována v USA.
Máme tady solidně zastoupené oddělení vývoje, design development, oddělení nákupu, které nakupuje i pro naše ostatní pobočky. Také jsme si kompletně stáhli oddělení zákaznického servisu, které spravuje Severní Ameriku i Evropu. Každý projekt, který jsme převzali, firmu posunul o velký kus dále.
V těchto dnech mimo jiné otevíráme velkou validační laboratoř, kde máme přístroje, které umí testovat naše karbonové kanystry, náš hlavní výrobek, který tvoří zhruba 40 % našich tržeb. Ani jsem netušila, že jsme v České republice jediní, v případě, že budeme mít volnou kapacitu, můžeme ji nabídnout na trhu.
Jaké jsou Vaše vize do budoucna?
V návaznosti na normu Euro 7, která dále zpřísňuje povolené emise, bude do pár let úplný zákaz výroby spalovacích motorů, což je naše aktuální zaměření. Rychle jsme reagovali a začali vyvíjet produkty, které nejsou vázány na spalovací motory, ale naopak na ty hybridní, popřípadě na bateriové, elektrické vozy. Nyní máme celou škálu ventilů pro chladící systémy, které jsou stěžejní pro udržení výkonu a životnosti elektrických baterií…
Stant si své výrobky patentuje. Nově připravujeme sérií patentů pro komponenty do elektrických bateriových systémů. Věřím, že je naše budoucnost růžová, že nás konec spalovacích motorů neohrozí.
Paní ředitelko, děkujeme Vám za rozhovor.
Zdroj: redakce
Foto: Kateřina Skupieňová