Neděle, 27 července, 2025

Každý druhý Čech pojede na dovolenou s cestovní kanceláří. Ženy volí bezpečí, muži slevy

Polovina Čechů využije pro zahraniční dovolenou cestovní kancelář

Většina cestujících do zahraničí spoléhá na služby CK

Pokud chtějí lidé hodit starosti za hlavu už před dovolenou, nechávají plánování na cestovních kancelářích. S těmi letos na zahraniční dovolenou pojede polovina lidí. Nejvíce klientů může v létě očekávat cestovní kancelář Blue Style, s kterou plánuje vyrazit 18 % těch, kteří služby CK využijí.

Cestování s CK je oblíbené napříč generacemi

Na začátku července bylo o své letní dovolené rozhodnutých 54 % lidí v Česku. Pouze po tuzemsku bude v létě cestovat 39 %, na zahraniční dovolenou se chystá 36 % a čtvrtina Čechů a Češek (24 %) má v plánu jak dovolenou v Česku, tak vycestovat za hranice.

Většina z nás bude cestovat na vlastní pěst (76 %), ale mezi lidmi cestujícími do zahraničí využije více než 45 % služeb cestovní kanceláře.

Zájem o dovolenou s CK je srovnatelný napříč generacemi, výjimkou jsou Baby Boomers, kteří s cestovkou cestují o 13 procentních bodů častěji než ostatní (26 % průměr vs. 39 % Baby Boomers).

Proč Češi dávají přednost cestovním kancelářím

Ženy hledají bezpečí, muži výhodnější ceny

Pro 6 z 10 lidí je hlavním důvodem využití CK pohodlí a možnost nechat vše na druhých. Ženy více než muži zdůrazňují bezpečnost – 22 % žen uvedlo, že se s CK cítí bezpečněji, než kdyby cestovaly samy (oproti 11 % mužů).

Pro 47 % žen je také důležité, že mají vše pojištěné a zajištěné, 39 % oceňuje jistotu delegáta. Muži naopak častěji cestují s CK kvůli lepším cenám a skupinovým slevám.

Delegát je pro ženy jistotou

„Řada cestovních kanceláří nabízí zájezdy například do Egypta nebo Turecka, kde se ženy s cestovní kanceláří mohou cítit bezpečněji než při sólo cestování. V těchto zemích mnohdy kvůli velmi odlišné kultuře není ženám příjemné pohybovat se samotné po městě, čelí nepříjemným pohledům či jinému chování, které je obtěžuje. Při cestování s větší skupinou lidí nebo delegátem se tak mohou cítit lépe a bezpečněji,“ dodává Lucie Režná z NMS.

Blue Style a Čedok dominují v rodinných dovolených

Programy pro děti i multigenerační zájezdy

Rodiny s dětmi často volí cestovní kancelář Blue Style, která nabízí širokou nabídku dětských programů a multigenerační dovolené. Zároveň je Blue Style nejčastěji volenou CK mezi těmi, kdo ocení podporu delegáta.

ČEDOG jako lákadlo pro velké rodiny

Cestovní kancelář Čedok bude volbou číslo jedna mezi domácnostmi s pěti a více členy. Zaujmout dokáže i díky klubu ČEDOG, určenému pro dětské aktivity a zábavu během dovolené.

Graf vyrazíte na dovolenou na vlastní pěst?

Cestování na vlastní pěst láká kvůli svobodě

Mladší generace si užívají plánování

Největší překážkou pro využití služeb CK je pro 43 % respondentů nedostatek svobody při plánování. Omezený výběr ubytování vadí 40 % a 27 % vnímá cestování s CK jako dražší variantu.

Plánování si navíc užívá více než čtvrtina lidí – mezi mladšími mileniály až 40 %.

graf - proc využívate služeb CK?

Omezená nabídka CK je bariérou pro dobrodruhy

„Obecně lidé, kteří raději volí cestování na vlastní pěst, tak dělají proto, aby neztratili určitou svobodu. Nechtějí cestovat ve velkých skupinách, přizpůsobovat se plánovanému programu, chtějí si vybrat vlastní ubytování,“ říká Lucie Režná z NMS a dodává: „15 % respondentů také uvedlo, že s cestovkou nejezdí, protože kancelář jednoduše nenabízí ty destinace, o které by lidé měli zájem. I v tom je samozřejmě určitá svoboda, mít možnost vyrazit úplně kamkoliv a neomezovat se na nabídku kanceláří.“

Obzvlášť lidé z Prahy (32 %) uvádějí jako důvod k odmítnutí CK omezenou nabídku destinací – cestují do míst, která nejsou v klasické nabídce.

Metodologie průzkumu a o agentuře NMS Market Research

Online průzkumu se zúčastnilo 1 002 respondentů. Sběr dat probíhal na reprezentativním vzorku online populace 18+ pomocí on-line dotazování od 2.7. do 7.7. 2025.

Kontakt pro média:
Lucie Režná, NMS Market Research s.r.o.
📧 lucie.rezna@nms.eu | 📞 +420 724 950 557

O agentuře NMS Market Research:
NMS Market Research je výzkumná agentura s více než 20letou historií. Mimo výzkumu trhu, který poskytuje stovkám klientů z celého světa, zkoumá i politická a společenská témata. Vedle České republiky působí i v dalších zemích v Evropě a také v Asii. NMS je členem mezinárodní organizace ESOMAR a národní organizace SIMAR.

Zdroj: NMS Market Research

Ilustrační obrázek vytvořila umělá inteligence

RELATED ARTICLES