Bezmála čtvrtina středních škol v Česku je soukromá a zájem o studium v privátním sektoru sílí. Ne kvůli „zaplacené maturitě“, naopak, studenti i rodiče od škol vyžadují profesionalitu a intenzivní přípravu do praxe.
V současnosti studuje na českých středních školách v soukromém sektoru 15,6 procenta studentů, 65,7 tisíce v denní formě a 9,7 tisíce v ostatních formách vzdělávání. Nově přijatých na soukromé střední školy bylo v loňském školním roce přes 16 procent studentů. To je nejvíc v celé historii. „Soukromé vzdělávání se ve společnosti dlouho potýkalo s představou, že je pouze pro ‚vyvolené‘ nebo lenochy, co si maturitu zaplatí. Dnes je ale mnohem dostupnější a vybírají si ho sami uchazeči, kteří jsou motivovaní učit se a zdokonalovat své schopnosti pro budoucí trh práce. Když jim pak rodiče svolí, že kvalitní studium budou v rozumné míře dotovat, studenti to považují za závazek. Není to jen o rodičích, ale i o této generaci mladých lidí, která velmi dobře chápe důležitost vzdělání a chce na sobě pracovat a rozvíjet se,“ všiml si Martin Vodička, ředitel Soukromé střední školy výpočetní techniky (SSŠVT).
Tab. 1: Studenti středních škol v denní formě vzdělávání – státní vs. soukromý sektor
školní rok | 2011/2012 | 2019/2020 | 2020/2021 | 2021/2022 | 2022/2023 | 2023/2024 |
středoškoláků celkem | 470 347 | 408 086 | 417 301 | 430 216 | 447 796 | 469 234 |
– v privátním sektoru | 52 128 | 50 708 | 52 949 | 56 501 | 60 873 | 65 687 |
podíl v % | 11,1 % | 12,4 % | 12,7 % | 13,1 % | 13,6 % | 14,0 % |
Po slabší dekádě nyní střední školy zažívají opět vlnu silných populačních ročníků. Počty středoškoláků jsou srovnatelné jako před 13 lety a dál narůstají. Středních škol je však o devět desítek méně, ty soukromé přitom přijímají o 6,5 tisíce víc studentů než v roce 2011/12.
školní rok | 2011/2012 | 2020/2021 | 2021/2022 | 2022/2023 | 2023/2024 |
středních škol celkem | 1 393 | 1 280 | 1 285 | 1 294 | 1 304 |
– v privátním sektoru | 321 (23,0 %) | 284 (22,2 %) | 287 (22,3 %) | 296 (22,9 %) | 304 (23,3 %) |
nově přijatí studenti | 128 453 | 118 293 | 125 167 | 133 416 | 139 916 |
– v privátním sektoru | 16 212 (12,6 %) | 18 097 (15,3 %) | 19 889 (15,9 %) | 21 470 (16,1 %) | 22 645 (16,2 %) |
Na Soukromou střední školu výpočetní techniky (SSŠVT) letos nastoupilo 100 nově přijatých studentů. Přihlášek měla škola pětkrát tolik. Školné za celý rok tu činí 21 900 korun a díky prospěchovému stipendiu lze až o sedm tisíc korun snížit. „Třetina našich studentů si naši školu vyhlédla už v osmé třídě základní školy a dřív, dvě třetiny se rozhodly v 9. třídě. Naší snahou je trvale držet školné na nejnižších hodnotách, aby bylo studium přístupné všem zájemcům. Ve škole pak mají studenti k dispozici moderně vybavené fitness, odpolední kroužky například modelování či 3D tisk nebo přípravu na zkoušku z anglického jazyka FCE zcela zdarma. Samozřejmostí je volný přístup ke školnímu hardwaru a vyučovaným softwarům, které studentům poskytujeme zdarma i pro domácí užívání. Škola dále disponuje rozsáhlým sportovním vybavením, od luků a laserových pušek na biatlon přes lodě a kompletní výbavu na lyže a snowboard, takže například týden sportovního kurzu stojí studenta do tří tisíc korun s jídlem i dopravou,“ vypočetl Martin Vodička.
Kvalitní soukromé školy mladé lidi lákají svou odborností a rozsahem praktické výuky. Podle personalistů je jejich příprava do praxe znatelně vyšší než u absolventů škol státních a firmy si toho všímají. „Absolventi soukromých škol bývají zdravě sebevědomí, mají praktické zkušenosti z různých školních projektů, nebojí se komunikovat, a to ani v cizím jazyce, samostatně pracovat a ptát se. Znají své silné stránky a vědí, ‚jak se prodat‘. Zaměstnavatelé už často s vybranými školami spolupracují, případně vědí, které instituce jsou ty kvalitní, což je pak pro jejich absolventy při pracovních náborech konkurenční výhoda,“ potvrdila Olga Hyklová, ředitelka personální agentury Advantage Consulting.
Především ve specializovaných oborech, jako jsou informační technologie, je podle Martina Vodičky zásadní naplnit požadavky na moderní technologické vybavení školy, vysokou dotaci hodin strávených u počítačů a dostatek odborných učitelů. „V tom se státní a soukromý sektor může velmi lišit. IT obory jsou nyní velmi oblíbené a řada škol si je do svého portfolia v posledních letech přidala. Je ale rozdíl, pokud obor IT vyučuje na škole jeden dva učitelé, kteří nikdy nemohou tak širokou látku obsáhnout jinak než povrchně, nebo zda má škola nadpoloviční počet pedagogů, kteří jsou zároveň IT specialisty a každý se do hloubky věnuje svému odbornému předmětu, přičemž si studenti hned vše prakticky vyzkouší,“ dodal ředitel.
Díky menší byrokracii a větší flexibilitě mohou soukromé školy rychleji zařazovat nové technologie a trendy do svých učebních plánů. „Soukromé IT školy často kladou větší důraz na praktickou výuku a přímou aplikaci získaných vědomostí ve skutečných projektech. Navíc se soukromé školy zpravidla rychleji přizpůsobují aktuálním trendům, rychlým změnám v oboru a požadavkům trhu práce. Studenti se tak učí používat moderní technologie a nejnovější postupy, které jsou v IT oboru vysoce žádané,“ uzavřela Denisa Janatová, ředitelka společnosti smitio.
Zdroj: TZ Soukromá střední škola výpočetní techniky (SSŠVT)