Jejich výrobky v autě na první pohled nevidíte, ale bez nich vám určitě nepojede. Vitesco Technologies je přední světový hráč ve vývoji a výrobě nejmodernějších technologií pro automotive průmysl. Na trhu je již téměř 30 let, jako Vitesco je ale můžete znát až posledních 5 let – nová značka vznikla oddělením divize Powertrain od společnosti Continental. A bylo to, zdá se, správné rozhodnutí. Od zapsání na burzu cena jejích akcií kontinuálně roste a firmě se daří. V Ostravě letos otevře nový závod za 4,7 miliardy se 100% elektrifikovanou výrobou. V první fázi zaměstná 150 lidí, v roce 2027 to má být při plném provozu až 1 000 zaměstnanců. Nejen o této významné investici jsme si povídali s Liborem Kývalou, finančním ředitelem Vitesco Technologies ČR.
The article, including an English translation, is available in POSITIV Business & Style magazine 1/2024 HERE.
Vitesco udělalo v minulosti řadu strategických rozhodnutí. Proč jste se vlastně od Continentalu oddělili?
„Naše rozhodnutí úzce souvisí s globální transformací našeho odvětví. Vsadili jsme na zelenou kartu a vydali se cestou čisté a udržitelné mobility.“
Nyní jsme součástí velké Vitesco rodiny o 50 lokacích po celém světě se 38 000 zaměstnanci. V České republice máme dva výrobní závody – v Trutnově a ve Frenštátě pod Radhoštěm, dále také Vývojové centrum v Ostravě-Hrabové. V obou výrobních lokalitách se snažíme rychle reagovat na turbulentní změny a svět kolem nás, protože víme, že „jediná jistota je změna“.
Zároveň letos otevřete nový závod v Ostravě, což je významný krok ve vaší rozvojové strategii.
Rozhodnutí o vybudování nové lokality nevzniklo ze dne na den. S ohledem na naši dlouhodobou strategii a produktové portfolio jsme se ve Frenštátě dostali na hranici našich možností a kapacit.
Několik posledních let jsme se potýkali s nedostatkem skladovacích prostor a hledali jsme lokality pro externí sklad. Ve hře bylo více variant – od Frenštátu třeba až po Brno. Těší mě naše finální rozhodnutí o umístění nové lokace právě v Ostravě. Sešla se tady celá řada faktorů, které zapadají do naší strategické mozaiky. A věřím, že bude přínosem i pro zdejší lidi a přispěje k dlouhodobé prosperitě regionu.
V Ostravě ale nevyrůstají jen vaše skladovací prostory…
Přesně tak, vzniká tady především nový výrobní závod s logistickým centrem s vysokou mírou automatizace. Ostrava bude něco jako dvojče našeho frenštátského závodu, ale spíš dvojvaječné, protože v Hrušově již půjde o výrobu pro čistě elektrická vozidla. S ohledem na specifika výroby elektro komponentů, a také na vysoké nároky na čisté výrobní prostory, jsme šli cestou maximální optimalizace, automatizace a pokročilé robotizace. Budujeme tedy nový závod od nuly postavený na třicetiletých kompetencích v oblasti elektroniky získaných v závodě ve Frenštátě.
Z Frenštátu do Ostravy přesouváme celou jednu výrobní linii. Do Ostravy vezeme produkty, které jsou naší „vlajkovou lodí“ v oblasti elektromobility včetně zkušeného projektového týmu. Jde o unikátní koncept výkonové elektroniky.
Můžete ho nějak blíže popsat?
Jde o vysokonapěťová elektronická zařízení pro elektrifikaci hnacího zařízení vozidla – jak už bylo řečeno, pro čistě bateriová vozidla. Stěžejní produkt, který budeme v Hrušově vyrábět, je doposud největší jednotkou svého druhu. Spojuje několik komponent v jednom produktu: měnič napětí, palubní nabíječku, modul pro rychlé nabíjení a jednotku pro rozvod energie v autě. Celý výrobek váží několik desítek kilogramů a umísťuje se pod zadní sedadlo. Výrobek je stále ve fázi vývoje, na němž již nějakou dobu úzce spolupracujeme se zákazníkem. Ve Vitesco Technologies se projektem zabývá 300 vývojových inženýrů ve třinácti lokacích na celém světě.
Prozradíte, kdo je tím zákazníkem? V jakém autě ho v budoucnu najdeme?
Jedná se o významného německého zákazníka. Ve Frenštátě a Trutnově již nyní vyrábíme komponenty pro většinu velkých hráčů automobilového světa. Naše výrobky byste našli v autech téměř všech značek.
Jaká role je přisuzována novému závodu ve vaší globální strategii, zejména v kontextu zvyšování produkčních kapacit a rozšiřování portfolia produktů? Jak se k tak obrovské investici staví vaše německé vedení?
Nebylo jednoduché tuto investici prosadit, ale to, že ji naše nejvyšší vedení schválilo, ukazuje důvěru představenstva ve směr, kterým se ubíráme. To koneckonců potvrdil při loňské návštěvě našeho frenštátského závodu CEO naší společnosti Andreas Wolf: podle něj Česká republika představuje velký potenciál pro růst elektromobility. Frenštát spolu s rostoucím závodem v Ostravě naše vedení vnímá jako dvě strategické lokace pro budoucí rozvoj e-mobility na globální úrovni.
Kromě toho váš projekt získal i investiční pobídku od státu.
Z toho mám obrovskou radost. Ano, část investice pokryje investiční pobídka, o kterou jsme žádali a kterou začátkem roku vláda schválila. Podpora našeho unikátního, technologicky vyspělého projektu významně přispívá k udržení konkurenceschopnosti tohoto sektoru ekonomiky a současně zapadá do strategie transformace českého autoprůmyslu. Tato pobídka současně napomáhá záměru, že Vitesco bude investovat do konce roku 2027 v Česku 14,4 miliardy korun.
Výrobní závod s automatizovaným logistickým centrem bude stát v ostravské části Hrušov. Proč zrovna tato lokalita? Bylo to z hlediska logistických výhod, přístupnosti kvalifikované pracovní síly, nebo existují i jiné důvody, které tuto volbu ovlivnily?
Byla to kombinace všeho. Lokalita je ideálně logisticky umístěná, je tady rychlé napojení na dálnici, navíc blízko důležitých mezinárodních tras. Je zde také dobrá dostupnost a hustá síť MHD.
Ostrava nabízí vysoký potenciál pracovní síly, jak výrobních zaměstnanců, tak specialistů z různých oborů. Do našeho konceptu udržitelnosti a společenské odpovědnosti skvěle zapadlo i to, že infrastrukturu závodu stavíme na místě rekultivovaného brownfieldu a naše výstavba nemá negativní vliv na okolní přírodu. Budovy vyhovují nejpřísnějším ekologickým předpisům, budou mít speciální zacházení s vodou, speciální management a monitorování spotřeby energie, s maximálním využitím střešní fotovoltaiky.
Umístění v Ostravě nám umožní užší spolupráci s místní akademickou sférou, univerzitami a odbornými školami. Spolu s naším výzkumným a vývojovým centrem v Ostravě-Hrabové to bude znamenat velký synergický efekt.
Jak konkrétně plánujete rozvíjet partnerství s místními vzdělávacími institucemi v rámci nového závodu?
Blízkost univerzit jak v Ostravě, tak i na jiných místech, je pro nás důležitá. Spolupráce VŠB-TU a našeho výzkumného a vývojového centra v Ostravě je už nyní intenzivní a na to bychom chtěli dále navazovat. Chceme studentům ukázat, jak je práce u nás atraktivní, a získat mezi nimi další potenciální zaměstnance. Stojí za zmínku, že naše výzkumné a vývojové centrum v Ostravě, kde pracuje téměř 300 zaměstnanců, již dnes patří k největším střediskům svého druhu v České republice. Technologie Vitesco Technologies, které se tady vyvíjejí, míří do produkce v závodech po celém světě a využívají je všechny velké automobilky.
Kritici elektromobility často mluví o nedostatečné infrastruktuře, problémy se zdroji, polovodičové krizi apod. Co byste jim odpověděl?
Společnosti Vitesco Technologies a Onsemi oznámily uzavření dohody na dodávku produktů z karbidu křemíku (SiC) na následujících deset let v hodnotě 1,75 miliardy eur. To umožní naší společnosti další růst v oblasti elektrifikačních technologií. SiC technologie umožňuje delší dojezd a vyšší výkon elektromobilů. Proto je pro nás nezbytné, abychom společně s firmou Onsemi získali přístup ke kompletnímu výrobně dodavatelskému řetězci SiC.
„Tento globálně dohodnutý obchod se bude z významné části realizovat právě v našem regionu.“
Co dále očekáváte – jaký dopad bude mít vaše investice a inovace na budoucnost automobilového průmyslu, zejména v oblasti elektromobilů?
Veškeré investice a rozhodnutí děláme s ohledem na budoucnost. Chceme zajistit budoucnost a kontinuitu naší produkce. Chceme zajistit finanční zdraví společnosti. Chceme na dlouho dopředu garantovat práci našim lidem. V případě Ostravy chceme zároveň vytvářet nové příležitosti pro místní region.
Nejen Moravskoslezský kraj, ale celá Česká republika má pro nadcházející roky velký potenciál pro další rozvoj elektromobility. Elektromobilitu považuji za jednoznačnou příležitost, které musíme jít naproti pro zachování a rozvoj průmyslu v České republice.
Pane Kývalo, děkujeme Vám za rozhovor.
Článek včetně anglického překladu je dostupný v magazínu POSITIV Business & Style 1/2024 ZDE.
The article, including an English translation, is available in POSITIV Business & Style magazine 1/2024 HERE.
Text: redakce
Foto: Renei – Renáta Botošová