Sedmé bienále mezinárodního festivalu nové opery NODO odstartovalo v Divadle Jiřího Myrona. Do hry je zapojeno na 150 umělců a umělkyň od nás, z Evropy i ze zámoří. Nenechte si ujít mimořádnou operní událost! Sedm nových operních inscenací pro Ostravu celkově v pěti dnech!
Světové i české operní premiéry nabízí festival od středy 26. až do neděle 30. června a kromě obou velkých ostravských divadel prezentujeme hudební divadlo dneška v basketbalové hale Tatran a v Divadle loutek. Na programu jsou opery Pascala Dusapina a Františka Chaloupky, imerzivní představení Amira Shpilmana a Shiran Eliaserov, hluková opera a pomyslné setkání Luigiho Russola s Petrem Rezkem, operní debuty Iana Davise a Haštala Hapky a poprvé také v Ostravě osobně Ann Cleare z Irska a její „sochání zvuku“.
PÁTEK: Festival se přesune mimo hlavní divadla: první performancí bude IMPACT tvůrčího tandemu Amir Shpilman–Shiran Eliaserov, jejichž grandiózní umělecká koncepce se právě zhmotňuje v hale Tatran. V Ostravě už jsou také riggeři a kaskadéři ze společnosti Gravity Stunts, která spolupracuje často i s filmovými štáby. Operně-kaskadérské dílo provede vedle Ostravské bandy doplněnou o hráče z ONO – Ostrava New Orchestra také sbor Canticum Ostrava, diriguje Lilianna Krych. Zcela odlišný umělecký koncept představí experimentální opera Hořký konec Russolův, která nemá žádného hudebního autora, ale silně navazuje na umělecký odkaz hlavního představitele futuristického hnutí Luigiho Russola, mimo jiné tvůrce hlukových nástrojů zvaných intonarumori. Právě ty se objeví na jevišti Divadla loutek v pátek od 20:30, a to pod vedením skladatele a dirigenta Luciana Chessy, také autora knihy Luigi Russolo, futurista: Hluk, výtvarné umění a okultismus (2012). Vedle tří hráčů na intonarumori se představí také klavírista Miroslav Beinhauer a sopranistka Pavla Radostová.
SOBOTA: Festivalový víkend se už bude odehrávat opět v budovách Národního divadla moravskoslezského. Dne 29. června zazní dvě světové premiéry, obě na objednávku festivalu. Ambientní opera Newyorčana Iana Davise (1989) na text básnířky Emily Dickinson pro orchestr a sbor nese jméno Ephemeral Pulse (Pomíjivý puls) a je uvozena verši: „Věčnost se skládá z dnešních dní – není to jiný čas…“ . Ostravskou bandu a Canticum Ostrava diriguje Petr Kotík. Režie Jiří Nekvasil, scéna David Bazika. Druhým příspěvkem večera bude první operní opus Haštala Hapky (1997). Děj opery Až tu všichni budou se odehrává během jednoho nedělního rodinného oběda, neustále narušovaného zprávami z policejního vyšetřování. V hlavní roli příběhu stojí Děda v podání Vladislava Georgieva. Režisérkou inscenace, v níž účinkuje také jazzové kombo, je Vilma Bořkovec.
NEDĚLE: Závěr sedmého bienále festivalu patří irské skladatelce Ann Cleare (1983) a její opeře The Little Lives (Malé životy; 2021–2022). Dílo plné vyřčených i zamlčovaných otázek, pochybností, napětí a houstnoucí atmosféry nás zavede do parku v jednom malém skotském městečku, kde zůstanou „uvězněni“ čtyři lidé. Proč k tomu došlo a jak dojde k jejich osvobození jsou otázky, které budou zodpovězeny v neděli 30. června v inscenaci režiséra Jiřího Nekvasila a scénografa Davida Baziky.
Zdroj: ndm.cz