Čtvrtek, 21 listopadu, 2024

Třídní schůzky: zefektivnění časového setkání rodičů s učiteli

Kolem 15 procent rodičů se nezúčastňuje třídních schůzek. Jedním z hlavních důvodů jejich absence je neefektivní časová organizace setkávání s učiteli. Většina rodičů by uvítala možnost rezervovat si schůzku na přesný čas. Některé školy v Česku proto začínají využívat rezervační systémy, které časovou náročnost třídních schůzek výrazně zmenšují.

Podle průzkumu společnosti PAQ Research z roku 2021 se třídních schůzek účastní zhruba 85 procent rodičů, z toho 40 procent rodičů navštěvuje schůzky vždy a 45 procent občas. Zbylých 15 procent na třídní schůzky chodí jen zřídka nebo vůbec. Hlavním důvodem neúčasti je pro většinu rodičů neefektivita a časová náročnost schůzek. „Mnoho rodičů si stěžuje, že se v rámci třídních schůzek často probírají obecné informace, které by mohly být předány jinými způsoby, například prostřednictvím e-mailu. Rodiče také postrádají individuální zpětnou vazbu, na třídních schůzkách se velmi často řeší záležitosti celé třídy nebo školy, zároveň poukazují na jednostrannost komunikace, kdy učitelé poskytují jen omezené informace a na dotazy rodičů odpovídají obecně. Dalším důvodem k neúčasti může být konání v nevhodných termínech, kdy se rodiče nemohou účastnit kvůli práci nebo jiným povinnostem,“ vyjmenoval Pavel Ivon, středoškolský pedagog a spoluautor rezervačního systému pro školy Reservando.

Obecně rodiče preferují třídní schůzky konané v odpoledních nebo podvečerních hodinách, nejčastěji mezi 16. a 18. hodinou. „Většina škol má pro třídní schůzky pevně stanovené termíny – konkrétní den i hodinu, kdy se rodiče žáků dohromady setkávají s učiteli. To je však problém pro rodiče více dětí, kdy se schůzek musí účastnit oba rodiče najednou, každý v jiné třídě. U vícero sourozenců nebo v případě samoživitelů je pak situace ještě složitější. Spousta rodičů by tak ocenila možnost volby mezi různými termíny nebo dny v týdnu,“ přiblížil Pavel Ivon.

Některé školy i učitelé už rodičům vycházejí vstříc a vypisují pravidelné termíny individuálních konzultací, pomáhají jim k tomu rezervační systémy. „Učitelé jsou zvyklí se s rodiči setkávat, ale domlouvat schůzky s desítkami jednotlivců zvlášť zkrátka nebývá v jejich kapacitních možnostech. Díky postupné digitalizaci mají dnes školy pro kontakt s rodiči stále víc funkčních nástrojů – jak různé platformy pro komunikaci, s informacemi o hodnocení žáků, tak rychle objevují také výhody rezervačních systémů, které usnadňují zápisy, konzultace a další akce řízené školou,“ uvedl Pavel Ivon.

Boom rezervačních systémů ve školách spustila pandemie covidu-19 a potřeba zajistit, aby se ve školách nesrocovaly větší počty lidí. Třídní schůzky se musely konat online a řada škol v setkávání „po síti“ od té doby pokračuje. Přesto stále platí, že rodiče chtějí řešit své dotazy a prospěch dětí s pedagogem tváří v tvář. Vítaným trendem jsou tzv. tripartity, kdy se na osobní konzultaci schází učitel – rodič – žák. „Online konzultace jsou dnes vcelku běžnou variantou komunikace rodičů a učitelů. Nikdy ale zcela nenahradí přímé setkávání. Rodiče se alespoň jednou ročně chtějí s třídním učitelem vidět osobně, ať už prostřednictvím třídních schůzek, nebo individuálních konzultací. Je pak na škole a učitelích, jaký systém k organizaci setkání zvolí. Vypsat pouze jeden termín na třídní schůzky a doufat, že se rodiče přizpůsobí, že ve škole stráví i několik hodin, nejprve na hromadné informativní schůzce a následně ve frontách na konkrétního pedagoga, to je už v dnešní době moderních technologií trochu zpátečnické. Předpokládáme, že během několika málo následujících let bude s rezervačními systémy pracovat většina škol,“ řekl Ondřej Šibrava, středoškolský pedagog a spoluautor rezervačního systému Reservando. Ten aktuálně využívá 294 škol napříč Českem.

Právě rezervační systémy jsou způsob, jak organizaci třídních schůzek zjednodušit a vyjít termínově vstříc většímu počtu rodičů. Podle průzkumů a zpětné vazby od rodičů by možnost rezervovat si přesný čas třídní schůzky uvítalo přibližně 70 procent rodičů. „Hlavním cílem rezervačních systémů je ulehčit práci škole a v případě třídních a individuálních schůzek ušetřit čas rodičům. Učitel do systému vypíše termíny konzultačních hodin a do e-mailu už mu chodí potvrzené rezervace konrétního času od jednotlivých rodičů. Rodiče naopak ze systému dostanou potvrzení o rezervaci, vědí tak přesně, na jakou hodinu mají dorazit, kolik času ve škole stráví a vyhnou se chaotickému postávání na chodbách při čekání na jednotlivé učitele. Rezervace individuálních setkání zkracuje jakékoli prostoje, zefektivňuje organizaci i průběh schůzky a představuje určitou garanci, že rodiče dostanou dostatečný prostor pro diskusi s učiteli,“ uzavřel Ondřej Šibrava.

Zdroj: TZ RESERVADO

Ilustrační foto pixabay.com

RELATED ARTICLES