Nošovická automobilka Hyundai Motor Manufacturing Czech (HMMC) vyrobila loni dohromady 322 500 aut, což je meziročně o 47 500 vozů více. Větší množství aut sjelo z výrobní linky v Nošovicích naposledy v roce 2018. Navzdory přetrvávajícím obtížím v dodavatelských řetězcích a dalším negativním vnějším vlivům tak automobilka překonala stanovený plán výroby o 1 000 vozů.
Chod firmy byl v roce 2022 zásadně ovlivněn vysokými cenami energií a materiálu a zvýšenými náklady na logistiku, především však nejistotou v dodávkách dílů. Nedostatek polovodičových součástek byl dokonce ještě citelnější než v předchozích letech. Nošovickému závodu se však i díky vysoké poptávce dařilo pružně upravovat výrobní program podle aktuálně dostupných komponentů, takže nebylo potřeba zastavovat výrobní linky.
Největší podíl výroby připadal i v roce 2022 na model TUCSON, který tvoří takřka 72 % celkové produkce nošovické automobilky. Oblíbené SUV je k mání nejen ve verzi se spalovacím motorem včetně mild-hybridu, přičemž zhruba 2 z 5 vyrobených vozů modelu TUCSON jsou v hybridní nebo plug-in hybridní variantě. Modelová řada i30 se na produkci loni podílela 17 %. Ostrý vůz Hyundai i30 N tvořil 2 % produkce. Portfolio aut z Nošovic doplňuje elektromobil KONA Electric, který obstaral přes 9 % výroby. Elektromobily, hybridy a plug-in hybridy tvořily v roce 2022 ve výrobě bezmála 40 %.
K největším odběratelům aut z Nošovic se loni řadilo Německo, Velká Británie, Španělsko a Francie. Model TUCSON ve velkém míří také do zemí na Blízkém a Středním Východě. Necelých pět procent loňské produkce bylo určeno pro český trh. Auta vyrobená loni v Nošovicích ale jezdí také např. v Hong Kongu, Nové Kaledonii nebo na ostrovech Mauricius a Madagaskar. Celkově šlo loni o 65 destinací.
„Těší nás velký zájem zákazníků o naše elektrifikované modely, díky čemuž významně přispíváme k vedoucímu postavení značky Hyundai v oblasti elektrifikace a závazku k udržitelné budoucnosti. V průběhu letošního roku navíc spustíme výrobu nové generace modelu KONA Electric, a očekáváme, že počet čistě elektrických aut zdvojnásobíme,“ uvedl prezident HMMC Changki Lee. Stejně jako v případě dalších modelů vyráběných v HMMC, i na vývoji modelu KONA Electric úzce spolupracuje tým inženýrů z Nošovic.
Plán výroby pro letošní rok je stanoven na 328 500 vozů, takt výrobní linky se zrychlí z dosavadních 65 na 66 aut za hodinu. I s ohledem na chystané novinky ve výrobě investuje nošovický Hyundai významné prostředky do instalace nových technologií a automatizace. Kromě toho se v letošním roce připravují další investice zaměřené na úspory energií.
V rámci postupného přechodu k elektromobilitě se v Nošovicích od listopadu nově kompletují baterie pro elektrifikovaná auta. Společnost Mobis Automotive Czech spustila v prostorách bývalé haly Převodovkárna 2, kde se dříve vyráběly manuální převodovky, nový provoz zaměřený na montáž baterií. V sousední hale Převodovkárna 1 pokračuje produkce manuálních převodovek i nadále. Kromě HMMC je velkým odběratelem manuálních převodovek také sesterský výrobní závod Kia v Žilině. Na podzim byla v Nošovicích vyrobena jubilejní 5 000 000. převodovka. Příležitostí k oslavě bylo také 4 000 000. auto z Nošovic, kterým se v listopadu stal Hyundai TUCSON N Line.
V roce 2022 rostla nejen výroba, ale také mzdy zaměstnanců. Automobilka nabízí nejen v rámci Moravskoslezského kraje nadprůměrné finanční ohodnocení, průměrný měsíční výdělek v dělnických pozicích za rok 2022 dosáhl na 47.518 Kč.
Zdroj: TZ Hyundai, Petr Michník
Ilustrační foto: archiv Hyundai