V našem exkluzivním rozhovoru se setkáváme s panem Tomášem Vitochem, ekologem ze společnosti Hyundai Motor Manufacturing Czech s.r.o., abychom zjistili, jakým způsobem se tento automobilový gigant angažuje v ochraně životního prostředí. Od šetrných výrobních procesů až po inovativní ekologická opatření – objevte, jak Hyundai usiluje o udržitelnější budoucnost pro naši planetu.
Jak Hyundai implementuje legislativní požadavky na ochranu životního prostředí do své činnosti?
Automobilka Hyundai je velký podnik, který musí plnit požadavky jak české, tak i evropské legislativy. Co se týče ekologie, jsou to požadavky týkající se zejména nakládání s odpady, ochrana vod a ovzduší, to vše pod tzv. integrovanou prevencí a omezováním znečišťování. Přidružuje se k tomu třeba i ochrana biodiverzity a jiné CSR aktivity s přesahem do ekologie.
Kromě toho jsme součástí systému environmentálního managementu, zkráceně EMS. Ten je tvořen normou ISO 14001, kterou mohou firmy dodržovat dobrovolně, a která určuje další kritéria nad rámec zákona pro minimalizaci dopadu činnosti firem na životní prostředí. Jako jediná automobilka v ČR máme i tzv. certifikaci EMAS (Eco Management and Audit Scheme).
V rámci naší velké ucelené strategie je jednou z našich hlavních vizí udržitelnosti být do roku 2040 úplně CO2 neutrální. Dále samozřejmě řešíme materiálovou náročnost, obsah škodlivých látek nebo omezení produkce odpadu. Postupně přecházíme na principy cirkularity a chceme být co nejvíce udržitelní.
Zmiňujete odpady – jaké kroky konkrétně podnikáte k omezení jejich produkce, popř. k jejich lepší využitelnosti?
Dříve bylo trendem třídit odpady, dnes už se snažíme přímo jejich vzniku předcházet, nebo odpad alespoň z co největší části recyklovat. Recyklujeme prakticky všechny obalové materiály. Ty, u kterých není recyklace možná, lze využít po dalším zpracování například jako alternativní palivo.
Z hlediska udržitelnosti a cirkularity není pro nás zásadní jen odpady třídit, ale zajímá nás i to, jak se s nimi nakládá dále. Proto i po svých dodavatelích chceme, aby hledali nové cesty v jejich likvidaci. Aktivní se snažíme být i sami, a proto hledáme metody nebo aplikujeme projekty na zacyklování odpadů zpět do výroby, popřípadě redukci odpadů. Již řadu let takto navracíme odpadní ředidla z lakovny po jejich zpracování zpět do výroby. Nyní usilovně pracujeme na možnosti snížení množství kalu z procesu čištění odpadních vod. Pokud se nám tento projekt podaří dovést do zdárného konce, snížíme množství odpadů o několik stovek tun ročně.
Jakým způsobem řeší vaše strategie přesun k zelené energii a omezování využití neobnovitelných zdrojů?
V rámci celého Hyundai chceme do roku 2029 ušetřit nejméně 20 % veškerých energií a o 30 % snížit spotřebu vody.
Elektrickou energii nakupujeme od roku 2022 pouze z obnovitelných zdrojů. Ve fázi příprav máme i projekt na naši vlastní fotovoltaickou elektrárnu. Postupně chceme transformovat i další neobnovitelné zdroje, v našem případě zemní plyn, abychom dokázali co nejdříve splnit svůj cíl uhlíkové neutrality. Energeticky nám do budoucna velmi pomohou připravované projekty na zacyklování odpadního tepla a vody.
V Moravskoslezském kraji je velkým tématem i ochrana ovzduší. Na tu vaše strategie pamatuje také?
Celý článek včetně anglického překladu naleznete v magazínu POSITIV Business & Style 3/2023 ZDE.