Qui custodiet ipsos custodes? Jak by řekli staří latiníci: Kdo pohlídá hlídače? Existuje jediná správná odpověď. Hlídač se musí pohlídat sám.
V duchu tohoto hesla vede svou firmu Vlaďka Snášel Lukašíková. Je na sebe přísná a nic si neodpustí. „Když něco zapomenu nebo podělám, musím přiznat chybu. Nechce se mi. Pak se v sobě pohádám a vezmu s sebou sladkost nebo láhev na omluvu,“ říká majitelka zlínské vzdělávací agentura CE-PA, která je ze všech malých firem ve Zlínském kraji nejférovější.
Vnitřní poctivost sám k sobě by měla být podle ní přirozená. A kdo se pravidelně dívá do svého vlastního nitra, začne se k ostatním chovat stejným způsobem.
„To, že jsem získala ocenění Férový zaměstnavatel, je pro mě trešnička na dortu. Férovost by měla být pro každého zásadní,“ míní podnikatelka.
Jeden příklad za všechny. Kdy se vám naposledy vyplatilo být férová?
Náš tým tvoří z velké části ženy. A můžu si vybrat: buď je budu mít věčně na paragrafu a polovina zakázek mi proteče pod rukama, nebo budeme flexibilní. Nabídnu jim zkrácený úvazek, práci z domova, možnost osobního růstu nad rámec toho, co je ve většině firem běžné. I když mi během kampaně konference Fenomén strávila markeťačka měsíc v Mexiku, zjistili jsme, že to jde. Stále hledáme cesty, jak vyjít svým lidem vstříc. Jsou to střípky, které v konečném důsledku budují kulturu postavenou na respektu a důvěře. Nepřikrášlenou. Vyplácí se mi to každý den.
Není férovost už v dnešní době norma?
To byste se divili. Když o sobě tvrdím, že jsem férová, měla bych mít rovný přístup nejen ke svým zaměstnancům, ale také k zákazníkům a ke všem partnerům bez ohledu na velikost či situaci. A víte, kolikrát mě některý z nich zbytečně zahnal do kouta? Paralelu hledejme v rodině. Příliš autoritativní přístup z dlouhodobého hlediska nefunguje a nikdy fungovat nebude. Férový znamená být i v očích veřejnosti sexy.
Jaké hodnoty má CE-PA?
Krom toho, co jsem už zmínila, je to přátelský tým, protože firemní náladu si nekoupíte. Tu musíte zažít. Držíme si osobní přístup. Naslouchám svým lidem a pravidelně se jich ptám na zpětnou vazbu. Snažím se přizpůsobit podmínky individuálním potřebám každého. Vnímat je jako partnery. Protože spokojený zaměstnanec = člověk zapálený pro věc. Tahle mantra jednoduše funguje. A samozřejmě do svých lidí investuji. Vedle odborných dovedností máme seberozvojové workshopy, jezdíme na konference a meetupy a pravidelně se scházím s firemním koučem. Když na nějakou problematiku máme rozdílný názor, podíváme se na ni společně a klademe si otázky: Je navrhované řešení zaměřeno na výsledek, což je perfektní a férová služba zákazníkovi?
Co všechno se muselo ve firmě změnit?
Ta změna nepřišla ze dne na den. Příjemnou a férovou firemní kulturu budujeme delší dobu, ale v neformální a hodně pocitové personalistice jsme si museli udělat velký pořádek. Osobní přístup jsme postavili na vlastní zodpovědnosti. To jsou věci, o kterých se všeobecně ví, ale někdy se zkrátka hůř uvádí do reálu. Musím říct, že v tomto mi hodně pomohla týmová diagnostika, kterou nabízíme pro firmy i jednotlivce. Někdy si jen stačí věci pořádně pojmenovat, pochopit a přijmout.
Co zatím neděláte a dělat byste mohli? V čem se chcete zlepšit?
Je toho spoustu a jde primárně o interní komunikaci – lepší předávání informaci, kratší e-maily, lepší informování na poradách nebo umění vystihnout podstatu problému. Zbytečně se nevyrušovat a více využívat interní chat. Pracovat projektově v kombinaci interní /externí lidé. Mám ráda své lidi pod jednou střechou, ale současně vnímám, že freelanceři nám přinášejí expertízu, jiný způsob práce a čerstvý pohled na věc. Pokud chceme být světoví, a to my chceme, je třeba mít pro různé úkoly různě poskládaný tým. Stále přitom platí, že fungování týmu je sebeřízení našimi hodnotami, kde na konci je vždy férový přístup k zákazníkovi i k nám samotným.
Vlaďka Snášel Lukašíková
Popularizátorka vzdělávání. Majitelka vzdělávací agentury CE-PA, organizátorka byznys konference FENOMÉN, která se podílela na kampani prezidenta Petra Pavla. Autorka mobilní GPS aplikace Zlínský grál, zlínská patriotka.
Text: Marie Urubková, CE-PA, spol. s r.o.
Magazín POSITIV Business & Style je mediálním partnerem konference Fenomén.