Břetislav Hanzel je bývalý CEO společnosti Audiotéka.cz, vedl také inovační divizi v největším české nakladatelském domě Albatros Media. Vrátil se z Prahy zpět do Ostravy a zázemí velkých firem vyměnil za vlastní podnikatelský projekt. Dnes ho můžete znát jako nadšence, který půjčuje a prodává nákladní kola pod značkou Cargo Bike Daddy i jako předsedu spolku Ostravou na kole.
Co vás motivovalo se do Ostravy vrátit?
Když jsme očekávali narození dítěte, chvíli jsme se rozhodovali mezi Ostravou a Prahou. Nicméně když došlo na dlouhodobější úvahu o tom, kde se usadíme a kde budou naše děti vyrůstat, byla Ostrava jasnou volbou. Pocházím z Karviné, v Ostravě jsem už dříve žil, v regionu máme oba se ženou rodiny i přátele. Ostravu vnímám jako metropoli s obrovským potenciálem být skvělým místem k životu, i když na tom budeme muset, my všichni její obyvatelé, ještě hodně pracovat. Zároveň vidím náš region jako výborné místo pro rozjezd nových věcí, pro nové začátky, a já měl už před stěhováním v plánu vybudovat nějaký svůj vlastní podnikatelský projekt, i když jsem ještě nevěděl jaký.
Co Vás v Ostravě nejvíce potěšilo nebo těší?
Kvalitu života ve městě dneska vnímám hodně z pohledu, jak dobře se po městě lze pohybovat a jak se při tom cítíte. Přesunem z místa A do místa B trávíme denně všichni spoustu drahocenného času, jedeme nekonečný koloběh domov, práce, školka, škola, nákupy, přátelé, příbuzní, zábava, domov. Proto musím vyzdvihnout ostravskou městskou hromadnou dopravu. Její fungování můžu srovnávat z vlastní zkušenosti s Prahou, ale třeba i s Varšavou, a musím říct, že v Ostravě máme opravdu špičkovou MHD. Funguje na velmi dobré úrovni, frekvence spojů je dobrá a technologicky je progresivní.
Taky mám radost ze zlepšování veřejného prostoru. I když se pořád najdou místa, kde se dobře necítím, město se v této oblasti posouvá citelně vpřed. Bydlím v Moravské Ostravě, kde se i nejvíc pohybuji, tak to vztahuji hlavně k této části města. Jako rodič oceňuji moc pěkné městské parky a děti si rozhodně mají kde hrát. Nemůžu nezmínit Dolní Oblast Vítkovic, kde si to velice oblíbil můj tříletý syn a často tam společně jezdíme na kole.
V čem vám naopak Ostrava radost nedělá, nebo se neposouvá k lepšímu?
Zůstanu u pohybu po městě. Ostrava jako řada měst byla a je příliš shovívavá k automobilové dopravě, která hraje prim v myšlení o řízení i budoucnosti města. Jednoznačný trend, pozorovatelný ve většině progresivních měst, je v preferenci alternativních módů dopravy – pěší, kolo, MHD, které nemají tak negativní dopady na své okolí a kvalitu života obyvatel. To v Ostravě dosud nevidím. Pokud se chcete po Ostravě pohybovat pěšky nebo na kole, moc pohodlné, příjemné ani bezpečné to není. Já nejsem žádný anti motorista bez řidičáku, vlastním normálního diesela, jako celá řada mých sousedů, ale přesto nevidím důvod, aby mělo být vlastnictví auta nebo pohyb autem po městě podporováno a preferováno na úkor ostatních možností. Vezměte si jen odklízení sněhu v zimě. Nejdřív jsou čisté cesty pro auta, chodníky za dlouho a někde vůbec, o cyklostezkách ani nezačínám.
Kromě dopravní problematiky je ještě něco, na čem by měla Ostrava zapracovat?
Kdybych měl ještě zmínit, co mě v Ostravě trápí, tak to je kvalita ovzduší. I když dílčí změny nastaly, stále mám v mobilu aplikaci na sledování kvality ovzduší, kterou kontroluji, než jdu ven s dítětem. A když z okna nevidím přes smog od ÚANu věž Nové radnice, nejdu nikam ani já sám… (smích). Až tu aplikaci budu moci z mobilu smazat, budu spokojený. To se ale nestane, pokud budeme ve městě preferovat auta a dokud budeme mít v širším centru města stále funkční koksovnu. Ta tady nemá co dělat.
A ještě zmíním Ostravu Jih, kde jsem pár let žil. Byl bych moc rád, kdyby se Jih rychleji posouval od klasického sídliště k pěknému místu ke každodennímu životu. Pořád mu chybí některé základní městské funkce a veřejný prostor je diplomaticky řečeno nepřívětivý. Když jsem se vracel do Ostravy, neuměl jsem si představit, že bych se vrátil právě tam a vlastně mě to mrzí. Myslím, že bychom na Jih a další městské části při rozvoji a investicích neměli zapomínat. Ostrava není jen centrum.
A co prostředí pro podnikání? Jaké to je začínat s nějakým projektem v Ostravě?
Vlastně moc fajn. Mě strašně baví rozjíždět nové věci, a jak už jsem říkal, mám pocit, že ve srovnání s jinými městy je tu spousta příležitostí a možností, které jsou jinde už třeba obsazené. Asi nejvíc jsem na začátku podnikání ocenil zázemí a komunitu, které nám poskytl Impact Hub Ostrava. Tam jsme se s Tomášem, se kterým jsem firmu společně založili, seznámili, domluvili se, že spojíme síly a vznikla půjčovna a prodejna nákladních (cargo) kol. Pokud se nemýlím, spolupracuje teď Impact Hub s městem Ostrava a každý začínající podnikatel si tam tak může zdarma zajít pro radu. My jsme třeba využili Master mind na míru. Také Moravskoslezské inovační centrum odvádí skvělou práci v podpoře místních podnikatelů, zapojili jsem se do komunity, kterou kolem sebe budují a začínáme využívat jejich služby. Všem začínajícím podnikatelům Impact Hub i MSIC vřele doporučuji.
Nedařilo by se projektu Cargo Bike Daddy lépe od začátku v Praze, kde nákladní kola může využít více firem i lidí?
Možná by to bylo jednodušší, ale bez Ostravy by náš nápad na společný projekt nikdy ani nevznikl. Neměnil bych. Naše motivace zažít s propagací a prodejem nákladních kol byla vlastně velmi osobní a propojená s místem, kde žijeme – Ostravou. Jsme přesvědčení, že nákladní elektrokola dokáží měnit města i životy jeho obyvatel k lepšímu, protože nahradí velké množství cest autem. A my chceme mít lepší Ostravu pro sebe, pro naše rodiny, přátele, sousedy… Takže začínat s tím jinde, než jsme se rozhodli žít, by pro nás vůbec nedávalo smysl.
A i to, že tady teď spolu sedíme a jsem zapojený do debaty o budoucnosti města je něco, čeho si velmi vážím. V Praze bych takovou příležitost neměl. Zapojování obyvatel do plánování budoucnosti jejich města je rozhodně ta správná cesta a jsem rád, že to Ostrava dělá.
Kdybyste mohl, třeba jako primátor Ostravy, určit priority budoucího rozvoje města – jaké by to byly?
Já bych chtěl být spíš náměstkem pro dopravu! (smích) Ale vážně, určitě bych kladl důraz na transformaci dopravy směrem k udržitelným formám, musíme podporovat a motivovat lidi, aby chodili pěšky, jezdili na kole a MHD. Auto ve městě není v naprosté většině případů správná volba a pokud je dnes pro řadu lidí i na krátké cesty nejpohodlnější, tak jen proto, že město něco dělá špatně. Kromě dopravy bych se zaměřil na sociální oblast včetně dostupnosti bydlení, kultivaci veřejného prostoru a podporu podnikání, se zaměřením na malé a střední podnikatele.
Rozhovor vznikl redakční úpravou strukturovaného rozhovoru, který slouží jako podklad pro analytickou část strategického plánu města Ostravy pod značkou fajnOVA.
Autor: Jan Horák
Zdroj: fajnova.cz