Consumer, professional, stage i automotive audio, vlastní výzkum a vývoj, jedinečná firemní kultura i ambiciózní ekologické cíle – v Tymphany v Kopřivnici.
Pane Merhoute, společnost Tymphany letos slaví dvacáté výročí působení v Kopřivnici. Mohl byste shrnout, jakých hlavních úspěchů se podařilo dosáhnout během těchto let?
Společnost byla založena dánskou firmou Bang&Olufsen (B&O). V roce 2004 se B&O rozhodlo přesunout své výrobní aktivity mimo Dánsko. Z více než 50 možností v Česku, na Slovensku, v Maďarsku a v Polsku si vybrali právě Kopřivnici. Začali jsme s pilotní produkcí v pronajatých prostorách Tatry a záhy jsme se rozhodli postavit nádhernou továrnu, kterou jsme otevřeli v roce 2006. Ve stejném roce jsme založili i oddělení výzkumu a vývoje (R&D). Během let jsme se zaměřovali hlavně na vývoj a výrobu reproduktorů, ale také například televizí a automotivesound systémů. V roce 2017 jsme se stali součástí společnosti Tymphany, což byl z hlediska rozvoje skvělý krok. B&O, náš původní zakladatel a majitel, se stal naším hlavním zákazníkem a k němu se přidalo několik dalších špičkových značek jako Bose, Sennheiser, D&B, aj.
Jaké jsou nejnovější projekty nebo aktivity, na kterých nyní pracujete?
Tymphany je vysoce inovativní společnost. Působíme ve třech hlavních oblastech audia. První je consumer audio, tedy výrobky určené pro osobní poslech hudby, což je segment reprezentovaný hlavně výrobky B&O. Druhou oblastí je professional audio, zahrnující studiové reproduktory, které jsou etalonem přesného zvuku pro tvůrce hudby, a stage audio, produkty určené pro koncertní poslech. Třetí oblastí je automotive audio, segment, který začínáme zavádět a který má největší růstový potenciál. Sledujeme disrupci na automobilovém trhu, kde se auta budou měnit – z pouhých dopravních prostředků se budou transformovat na v podstatě zábavní a pracovní centra na kolech. Audio bude hrát v tomto vývoji zásadní roli a my budeme stále důležitějším hráčem v tomto segmentu.
Jaké máte plány pro další rozvoj společnosti Tymphany v nadcházejících letech?
Ve velmi blízké budoucnosti se zaměříme na vertikální integraci. Tento rok spouštíme linku na výrobu měničů, komponent, které jsme dosud nakupovali od mateřské společnosti.
Důležitá je také lokalizace, proto jsme vytvořili regionální evropskou jednotku, která se soustředí na evropský trh. Kromě továrny v Kopřivnici máme také vývojovou jednotku ve Walesu, v Bridgendu, kde vyvíjíme právě měniče. Tato struktura nám poskytuje skvělou pozici pro růst na evropském trhu.
Vaše firma si zakládá na firemní kultuře. Můžete ji blíže představit? Co ji definuje a jak ovlivňuje každodenní práci ve vaší společnosti?
Ano, naše firemní kultura je skutečně jedinečná. Náš zakladatel nám předal skandinávský přístup, což se projevuje velkou otevřeností, neformálností, přátelským prostředím a také vysokou mírou osobní odpovědnosti. Výborným příkladem naší kultury je projekt zavádění firemních hodnot. Místo aby byly hodnoty definovány shora, vznikly naopak zespodu, kdy jsme požádali naše zaměstnance, aby sdíleli příběhy z práce, které ilustrují, jak bychom spolu chtěli fungovat. Tyto příběhy jsme pak seskupili a pojmenovali, čímž vznikly naše hodnoty. Protože si je zaměstnanci sami vytvořili, věří jim a není třeba je složitě zavádět nebo nedej bože vnucovat.
Výborným příkladem naší kultury je projekt zavádění firemních hodnot. Místo aby byly hodnoty definovány shora, vznikly naopak zespodu.
Můžete nám přiblížit hlavní produkty a služby, které vaše firma vyvíjí? Jaké novinky můžeme očekávat v blízké budoucnosti?
Z novinek jsem již zmínil výrobu měničů. Další inovace očekáváme v oblastech consumer, professional a automotive audia. Důležitou součástí je také inovace našeho obchodního modelu. V Evropě jsme například v Bridgendu zavedli tzv. audio foundry, což je prostor pro naše automotive zákazníky, kde mohou sdílet audio inovace a směry vývoje. Tyto nápady pak umíme převést do designových konceptů díky našemu týmu Engineering Services (ES). Audio foundry a ES nám následně přinášejí nové příležitosti i ve výrobě.
Jaký dopad měly nedávné globální události na Tymphany a jak jste reagovali na nové výzvy na trhu?
Covidová pandemie významně ovlivnila zvýšenou poptávku po audioproduktech, protože lidé trávili více času doma. To okamžitě zasáhlo dodavatelské řetězce, které nebyly schopny rychle reagovat. Po pandemii a následném poklesu poptávky se ukázala setrvačnost dodavatelských řetězců, což ovlivnilo řízení zásob. V současnosti vnímáme potřebu řídit globální rizika a mít řešení pro lokální trhy, méně závislá na globálním trhu. Proto jsme vytvořili evropskou regionální organizaci.
V posledním rozhovoru pro náš magazín jste mluvil o významu ekologie ve vašem podnikání. Jaké konkrétní kroky jste udělali k dalšímu snižování ekologické stopy vaší firmy?
ESG je pro nás velké téma. Pracujeme na všech standardech, které si ESG vyžaduje, a postupně získáváme všechny certifikáty. Máme systém pro snižování uhlíkové stopy i skleníkových plynů. Chceme být uhlíkově neutrální, stanovili jsme si ambiciózní cíle a již v roce 2024 plánujeme získávat 50 % naší spotřeby elektřiny z obnovitelných zdrojů.
Pane Merhoute, děkujeme Vám za rozhovor.
Celý rozhovor včetně anglického překladu naleznete v magazínu POSITIV Business & Style ZDE.
The entire interview, including the English translation, can be found in the POSITIV Business & Style magazine HERE.
Foto: Tymphany