Domů Business

Nastavení a komunikace ESG ve firmách nemusí být noční můrou

Někteří už na tom intenzivně pracují, jiní se s tím seznamují a někteří stále doufají, že se tomu vyhnou. Téma ESG (Environmental, Social, Governance) čím dál víc rezonuje kolem nás. Důležitou roli v ESG strategii má komunikace.

ESG představuje koncept, podle kterého se hodnotí udržitelný rozvoj a odpovědnost firem. Reporting je zatím povinný jen pro banky a některé velké podniky, zanedlouho jej ale budou potřebovat i menší firmy. Jde o nefinanční ukazatele v oblasti společenské odpovědnosti, správy a řízení podniků a vlivu na životní prostředí. Ve všech třech skupinách parametrů se odráží, jak firmy zvládají komunikaci uvnitř firmy i navenek.

Ne nadarmo je kvalitní komunikace jedním z nejvíce ceněných faktorů úspěšného pracovního prostředí. Umožňuje totiž efektivní spolupráci a přispívá k vyšší produktivitě. Vytváření otevřeného prostředí s respektem přináší výhody všem, má vliv na celkovou efektivitu týmu a jeho schopnost dosahovat společných cílů. O tom také ESG je, aby firmy prokázaly, že jim nejde jen o zisk.

ESG ovšem nezahrnuje jen podmínky na pracovištích, péči o zaměstnance či firemní kulturu, ale zároveň etiku, transparentnost, protikorupční mechanismy, rovné příležitosti a řízení rizik. Hodnotí se i komunikace s okolím, dodavatelsko-odběratelské vztahy, ochrana spotřebitele a řada dalších faktorů.

Při tvorbě ESG strategie je potřeba kromě znalosti taxonomie využít komunikační nástroje a manažerské dovednosti. Stanovení konkrétních cílů ve všech třech oblastech ESG je jen začátek. Jednotlivá opatření se musí dobře popsat, kvantifikovat, měřit a komunikovat. (Pozor na greenwashing!) Jen tak může být ESG strategie efektivní a úspěšná, může zvýšit zapojení zaměstnanců i důvěryhodnost postupu.

Pro ty, kdo se ESG reportování nezaleknou, může být tato povinnost příležitostí k rozvoji. Udržitelnost má vliv na dostupnost výhodnějšího financování bankami, přináší další úspory, posílení konkurenceschopnosti a přispívá k pozitivnímu vnímání značky.

Nastavit ESG strategii a její komunikaci však může představovat problém. Jednoduše řečeno, firmy na to nemají lidi. Podle loňského průzkumu Asociace malých a středních podniků dvě třetiny firem neví, co ESG obnáší. Řada firem sice má prvky ESG už zavedené intuitivně a přirozenou cestou, ale ESG vnímají jako další byrokratickou zátěž. Vhodným řešením může být interim manažer, který ESG strategii nejen sestaví, ale také implementuje.

Článek včetně anglického překladu je dostupný v magazínu POSITIV Business & Style 1/2024 ZDE.

The article, including an English translation, is available in POSITIV Business & Style magazine 1/2024 HERE.

Foto: Jana Dronská


Exit mobile version